Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 26 augusti 2015

Blandad kompott!

Jag har varit ute på några små äventyr den senaste veckan.


Först ut var i torsdags, då åkte jag till Bua för att försöka fånga havsabborre och bonito.

Jag hade inga kontakter med boniton men jag tror faktiskt att jag kan ha haft på en fet havsabborre!

Av fem-sex napp så var åtminstone en riktigt stor tre-fyra kilo skulle jag gissa, ett tungt hugg och en långsam stor fisk men den var bara på och nafsa.

De enda två nappen jag lyckades kroka var två makrillar kring halvkilot som nästan svalde wobblern jag kastade med.


Fram emot kvällen så kom det fram en massa stora trilobit-liknande gråsuggor och försökte äta upp mina räkor..


Innan de fortsatte att attackera mig!


Jag packade ihop och laddade inför helgens fiske istället!

Det var fiske med Staffan hela helgen som stod på schemat. Staffan hade rapporterat 6 gösar, 1 abborre och 1 gädda på hela 9kg från ett par pass i veckan och vi hade höga förväntningar.


Första kvällen bjöd på ett par missade fiskar och jag fick upp ett fint gäddeskägg på 4kg.


På lördagen tog vi upp båten och styrde skutan mot Öresund och Ålabodarna.


Ett vindstilla och soligt sund välkomnade oss!

Redan på första släppet fångar jag en vitling.


Staffan kontrar snart med en fin torsk och fighten är igång!


Det tar en stund innan vi knäcker att torsken står högt och pelagiskt och när vi väl listat ut det nappar det bra men det blåser också upp så vi får bege oss in...

Staffan har då fångat 8 torskar 4kg, 3kg, 2kg, 2kg, 2kg, 1,75kg, 2 gråsejar 1,5kg, 1,5kg, 1 sill.

Själv har jag knåpat ihop 3 torskar 2,0kg, 1 vitling och 2 skamskäddor!

Det blir filettering..


Och en efterföljande lyxmiddag på torskfilé!


På söndagen utnyttjar jag, Staffan och Staffans son Liam morgonen till fullo i jakten på gammelgäddan!

Men det är en mindre gädda som hugger först 1,0kg.


Det gör inte så mycket att fisken är liten för både jag, Staffan och Liam har god fika med oss och frossar i kakor och annat gott medan vi puttrar runt i solen.


Totalt får vi alltså.

Staffan 2 gädda 9,0kg, 1,0kg, 6 gös 0,8kg, 1,0kg, 1,2kg, 1,3kg, 1,5kg, 1,6kg, 1 abborre, 8 torskar 4kg, 3kg, 2kg, 2kg, 2kg, 1,75kg, 2 gråsejar 1,5kg, 1,5kg och 1 sill.

Hasse 1 gädda 4kg, 2 makrillar 0,5kg, 0,5kg, 3 torskar 2,0kg, 1 vitling och 2 sandskäddor

Poängen blir:

Staffan 489p

Hasse 108p

Detta innebär att Staffan tar ett rejält kliv upp i toppen av tabellen från 11:e till sjunde plats förbi Calle, Simon, Albin och Berra!

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar