Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

måndag 5 oktober 2015

Bland simpor och tånglakar!

Marcus bönade och bad om att jag skulle visa hur man hittar femtömmad skärlånga.
Och efter att jag tröttnat på att se honom pinas så gick jag till slut med på att ta med honom till mitt lilla ställe.
Marcus sken upp av lycka och sprang efter sina mygelspön.
Även min bror (Mattias) behagade göra oss sällskap denna kväll.

Väl framme började vi snabbt kika på ett ställe där jag tidigare sett mindre kantnål.
Ingen hemma.

Vi började meta lite mellan stenarna och en arttävling var snabbt igång.
Jag inleder starkt med en svart smörbult som både Marcus och Matte kontrar snabbt. 1-1-1
Matte bockar även av tånglaken direkt vilket jag får svårt med. 2-1-1
Jag pekar ut för Marcus var han ska leta efter skärlångan och han försvinner bort i mörkret.

Under tiden fortsätter jag och Matte med vår lilla tävling.
Rötsimpan plockar vi båda. 3-2-1
Efter en stund kommer Marcus tillbaka med berättelser om femtömmade skärlångor stora nog att svälja en Hasse!
Han rapporterar och de lite troligare fångsterna oxsimpa och tejstefisk.
3-2-3
Marcus plockar snabbt rötsimpan och jag smiter iväg för att visa hur man lokaliserar en skärlånga.
Det dröjer inte jättelänge innan jag får syn på något långt och smalt som snabbt gömmer sig från ljusets sken.
Jag tillkallar mig Marcus och låter honom ta den här.
Men tålamod verkar inte vara dalmasens starka sida för det dröjer inte länge innan han syns jaga simpor och smörbultar igen.

Vi fortsätter en stund till och på vägen tillbaka hinner vi även bocka av sandstubb och jag tar skrubban.

Totalt fick vi.

Marcus: 5 arter
6 svart smörbult
1 tånglake (100g)
1 oxsimpa
1 tejstefisk (17cm)
5 rötsimpa (1x140g)

Jag:

5 svart smörbult
1 rötsimpa
1 skrubba
1 sandstubb

Matte bockade av arterna svart smörbult, rötsimpa, tånglake och sandstubb.
Alla nya arter för honom som jag förstod.

Det slutade alltså 5-4-4
Marcus 120 poäng
Andy 19 poäng

Skitfiske!
/Andy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar