Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

måndag 19 oktober 2015

Piggvar och stiltje!

Det var en magisk kväll och jag kunde inte missa chansen att åka ut på vadarfiske!


Helt vindstilla och ingen vattenkikare behövdes. Jag grävde några snabba havsborstmaskar och sandmaskar, fångade två lerstubb att ha som bete och satte en fet 20 centimeters jigg på mitt 12 fots gäddspö.

Jag har länge tänkt att folk kör med för små beten till piggvaren och ikväll skulle det bevisas.

Det låg mycket fisk överallt men mest skrubba, sandskädda, rötsimpa och sandstubb.

Då jag vadade närmre ett område med lite grövre grus och skalrester såg jag konturen av en riktigt fet plattfisk.

Det behövdes inte mycket övertalning för att bjässen skulle lämna bottnen och formligen sluka min jigg! 

Mothugget sitter och fisken kämpar bra den första halvminuten.

Håven ligger på en sten en bit bort men jag beslutar att försöka dra in fisken mot land istället och det går vägen!


En fet och nylandad piggvar uppdragen på land!

Jag ser att den är stor men inte riktigt lika stor som mitt pb.


20 centimetersjiggen slaktades ordentligt av piggvaren!

Fisken är för stor för att jag vill ta hem den som matfisk, 1-2,5kg känns rimligt som matfisk när det gäller piggvar. Jag håller fisken i vattnet så mycket som möjligt.


En snabb groupie :)

'

Mätningen ger 54cm, 4 centimeter kortare än min ligarekordfisk.


Vägningen 3125 gram, en riktigt fin fisk och ligans näst största piggvar!

Fisken är stor nog för storfiskregistret och ger därmed 200 extra poäng.

Totalt 506 poäng för kvällens skörd!

En riktigt bra kväll med mycket fisk, en lika stor piggvar missades i mothugget, tror att den missade jiggen. Sen retade en tångsnälla mig genom att bara fnysa åt alla beten jag presenterade. Att tångnällan inte ville äta ens en pungräka måste vara ett bevis på att tångsnällan var sinnesrubbad.

/Hasse

4 kommentarer:

  1. Härligt! f*n vilka grymma piggvarar du tar!
    Grattis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marran! Bra snittvikt börjar det bli ;)

      Radera
  2. Piggvarsprisen (den ohotade kungen är väl alltid Kolbeck)! Grattis igen! Du har också knäckt piggvarsfisket fast med en annan taktik :) Och Arvid har knäckt det på sitt sätt genom att ringa mig så får han alltid napp.

    SvaraRadera
  3. Piggvarsprinsen kan jag leva med ;) Japp storjigg tror jag kan leverera fina bitar i framtiden ;)

    SvaraRadera