Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

lördag 10 oktober 2015

Regfiskjakt!

Vi artjägare ser gärna en ny art på kroken, storleken spelar inte så stor roll även om det såklart är kul med en stor fisk.

Men med regjägarna är det inte riktigt samma!

Jagar man fisk till storfiskregistret så vill man i synnerhet ha fiskar som är stora för sin art. Arter som inte blir över 250 gram räknas inte.

Igår blev jag och Adam medbjudna ut på båtfiske i Gullmaren av en regjägare vid namn Elias Johansson. En kille jag haft kontakt med en längre tid och varit ute och fiskat med en gång tidigare.

Elias hade sju raka båtturer med regfisk i båten så pressen var hög!

Målet var paddtorsk, rötsimpa och blågylta - tre arter som Elias inte har storfiskreg på. Elias hade varit nära många gånger på blågyltan men faktiskt aldrig lurat upp en paddtorsk eller en rötsimpa.

Jag och Adam är som alltid sugna på gullmaren för att man aldrig kan vara säker på vad som nappar här!

Vi var på plats i gryningen och snart var vi ute på en massa heta positioner vi stulit från Team Navia när de sålde sitt ekolod till oss.

REG-PADDTORSK stod det på några ställen, STOR BLÅGYLTA stod det någon annanstans!

Vi började där Berra fick sin reg-paddtorsk och snart nog var första spektakulära fångsten bärgad - min andra svenskfångade bleka! 


Adam som saknar blekan var mäkta avundsjuk men kontrade snart med pb på blågylta! 36cm och 450gram.


Tyvärr något smal fisk som hade längden inne för reg.


Det var gott om blågylta och hygglig storlek med men reggan lyste med sin frånvaro!

Självklart var det arttävling samtidigt och det kom upp en ny art för Elias, en paddtorsk.


Inget reg på denna men även Elias tyckte det var skoj med en ny art och nu vet han ju till nästa gång hur man ska göra!

Både jag och Adam fiskade frenetiskt för att vi inte skulle bli utan regga i båten men det var Elias som plötsligt fick ett rejält spöböj och en lurig uppsyn!

-Detta kan vara en stor blågylta log Elias och tittade spänt på platsen där linan bröt ytan...

En riktig baddarblågylta närmade sig och jag fattade snabbt håven.

Ett snabbt håvtag med en sammanlagd puls över 1000 i båten så var blågyltan säkrad!

Nu hoppade alla omkring i båten som apor kring blågyltan - men hur stor var den?


Både jag och Adam gissade över sexhundra gram men Elias var lite tagen av stundens allvar och trots att fisken var lång så såg den inte smällfet ut... Elias vågade inte gissa men plockade skakande fram vågen.

38 cm!

Och hela 650 gram!

Rejäl glädje i båten och Elias 17:e reg-art!


Vi firade med god fika i någon minut och fiskade sedan vidare!

Det kom upp rätt mycket rolig fisk men inga fler baddare, Adam fick en makrill och jag tog en bleka till. Mycket glyskolja och vitling.

Vi bestämde oss för att ägna sista timmens fiske till rockafiske istället eftersom vi redan var nöjda.

Här ute på den flacka bottnen var det dock inte mycket action. Jag svek och körde efter spetsstjärtad smörbult istället men det blev bara svarta smörbultar och vitlingar till en början.

När Elias frågade vad skillnaden är på vitlinglyra och vitling så tittade jag närmre på vitlingen i min hand och kunde konstatera att det faktiskt var just en vitlinglyra. Stora ögon och underbett ska vitlinglyran ha!


Detta var dessutom min 11:e art för dagen vilket gav mig seger i arttävlingen som slutar 11-9-6.

En väldigt trevlig tur med några fina fiskar i båten.

Totalt fick vi:

Adam 
14 glyskolja 0,1kg
7 torsk
1 vitling
17 berggylta 1,05kg, 0,5kg, 0,4kg x3
8 blågylta 0,45kg 36cm, 0,3kg x3, 0,2kg x 3
3 stensnultra 17cm
1 skärsnultra
1 makrill 0,4kg
2 svarta smörbultar


Hasse
19 glyskolja 0,1kg
7 torsk
6 vitling
1 vitlinglyra
2 bleka 0,6kg
4 gråsej 0,5kg
7 berggylta 0,8kg, 0,6kg, 0,4kg
11 blågylta 0,3kg x4, 0,2kg x6
14 stensnultra
1 skärsnultra 20cm
6 svarta smörbultar

Elias
Berggylta 1kg
Blågylta 0,65kg 38cm
Glyskolja
Paddtorsk
Torsk
Stensnultra

Poängen blir:

Adam 522p

Hasse 596p

Detta medför inga förändringar i tabellen men Adam drar ifrån Arvid lite och jag knappar in på Arvid lite i kampen om silvret som det ser ut just nu.

Idag är jag tyvärr förkyld så gäddplanerna jag hade idag får vänta lite. Staffan är dock ute på sjön och jagar gammelgädda, en rapport från han kommer!

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar