Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

fredag 24 juni 2016

Så nära två nya arter.....

I tisdags begav jag mig ner till Tjuvahålan för att guida upp en reg-tunga. I väntan på mörkare tider ställde jag mig och nötte tobis. Hade ett par smånapp, som jag så här i efterhand, är ganska säker på var tobis. En av dessa följde med hela vägen in och när jag lyfte upp såg jag en 10 centimeters tobis (förmodad kusttobis, men kan ju ha varit tobiskung en art som jag har), en spölängd ifrån mig sprattlar djävulskapet till och går loss. Min falsett var inte alls manlig och kineserna på andra sidan jorden kände nog mina frustrations-hopp. Skam den som ger sig tänkte jag och fortsatte nöta med microhäcklan. Plötsligt böjer sig spöt oroväckande mycket och jag fruktar att häcklan ska ryka av. Mycket varligt drillar jag in fisken och när den närmar sig land ser jag att det är en riktigt fin knot. Jag avböjer förfrågningar om håvassistans från min fiskekamrat Birk i tro om att fisken inte var så speciell. Jag säger det är bara en knot och hivar upp den likt värsta sillabändaren. Birk frågar hur man ser skillnad på fenknot och knot, jag säger helt lugnt: "En fenknot har stora bröstfenor med blå...." PANIK!!! TILT OVERLOAD!!!! Min fisk har ju en klar fin blå kant på de infällda, gigantiska bröstfenorna. Turligt nog sitter den bra och när jag kommit upp och fått i den i håven kan jag stoltsera med min 88:e art i Sverige. Vi dividerar lite och börjar tänka att det faktiskt skulle kunna vara en fisk som platsar i storfiskregistret.
Vägning och mätning avslöjar att så är fallet, då fisken väger in på 420 gram fördelat på 36,5 cm.








Tungaguidningen gick åt skogen, såg bara en liten tunga. Men däremot var det tusen och åter tusen tobisar som låg nedgrävda på 0,5 meters djup, dessvärre var de helt ointresserade i mörkret.... Men lika glad var jag ändå :)

 Totalt får jag:

1 Sill                  1p
2 Sandskäddor   2p
1 Fenknot          280p
2 Fjärsingar (2,5hg) 10p

Poäng 293

----E Adam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar