Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 10 juni 2020

Fina sutare!

Igår blev det en lucka att sticka ner till sjön och fiska i!


Helt vindstilla och massa vakande fisk gjorde att fisket blev mycket njutbart. Dessutom skrämde Thermacellen iväg alla myggor och till och med knotten.

Mycket behagligt!

Det nappade först en fin mört och därefter ett par bra sarvar varav en över 3 hekto.

Sen kom ett braxstim förbi och jag landade ett knippe upp till ett kilo.

Men så blev småfisken rädd plötsligt och större fiskar kom in på mäskplatsen.

En stenhård fight som varade i någon minut slutade med dagens första sutare. En hanfisk som precis tyngde vågen förbi 2 kilosstrecket och mätte 53cm.


En mindre sutare på 1,2kg kom strax därefter innan något riktigt stort tog på det vänstra spöt.

Ett perfekt mothugg svarades av en 20-30 meters rusning rakt ut i sjön!

Enorma virvlar gjorde att jag först tänkte på karp men så kände man de karaktäristiska sutarknycken.

Fisken var inte sugen på att hamna i håven och gjorde ytterliggare ett par riktigt bra rusningar nu i sidled parallellt med land.

Det tog säkert mer än en minut innan jag såg fisken första gången. En otroligt välmående sutare.

Den stångade en stund innan jag kunde vända in fisken mot håven.


Ytterligare en riktigt fin hane sutare på 53cm men betydligt högre och tjockare än den förra.

Vikten stannade på 2330g.


Jag lyckades få mobilen att stå i spöklykorna så jag kunde få ett foto med självutlösaren.


En helt fantastisk fisk med mina mått mätt.

Nu var jag helnöjd och packade ihop grejerna för att komma upp till tidigt jobb.

Totalt blev det:

3 sutare 1,2kg, 2,075kg 53cm, 2,330kg 53cm
5 braxen 1,05kg, 0,8kg
3 sarv 0,3kg, 0,2kg, 0,2kg
1 mört 0,2kg

182p gör att den hårda fighten med Linus om femteplatsen fortsätter. Jag ligger just nu femma igen!

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar