Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 2 juni 2020

Ligarekord på sutare!

Igår fick jag lov att sticka ner till sjön i skymningen, tack för det Linda!


Jag hade mäskat lite i förväg och förväntningarna var höga.

Första kastet nappade det på efter ett par minuter.

En riktigt bra fight slutade efter ett par minuter med att en förvånansvärt liten sutare på 1560g och 46cm hamnade i håven.


Därefter var det lite lugnare, solen gick ner bakom trädtopparna och det var helt vindstilla.


En tappad sutare och en tjock men kort sarv på knappt 3 hekto senare så kom kvällens fisk!

Mothugget blev bara tvärstopp, sen gungade det lite i sidled och jag tänkte direkt på en stor ål..

Men sen gick fisken långsamt och tungt iväg åt vänster... en stor braxen?

Nej nu kom rusningarna!

Snabba tunga och långa rusningar med rejäla virvlar, detta var en stor sutare!!

Fisken kämpade otroligt bra och när jag äntligen kunde få in den i håven såg jag att den var riktigt stor och den var tung.


Mätte den först tre gånger för att få det rätt, fisken var 56 lång, ett ligarekord med två cm!

Vikten då?

Tyvärr rår den inte på Christians gamla "Don Corleone" rekordsutare utan stannade på ett hekto ifrån 2550g, men nu är det nära!

Denna fisken var snudd på perfekt utan att vara fet, definitivt en romstinn hona.

Jag stannade upp någon minut i fisket för att njuta men strax var jag på det igen.

En stor fisk, som jag tror var en stor sarv, vakade flera gånger framför mig och när jag slängde ut en frilinad räka så tog fisken direkt.

En bra men kort fight på några sekunder resulterade i att fisken lossnade...

Väldigt märklig känsla med ett pb och en tappad intressant fisk så nära inpå varandra!


Jag fiskade på till halv tolv då fisken verkade gå och lägga sig med endast en mindre braxen som resultat sista timmen.

Ändå var det med ett stort leende på läpparna som jag kunde traska hemåt i mörkret.

Totalt:
2 sutare 1,56kg 46cm, 2,55kg 56cm ligarekord längd!
1 sarv
1 braxen

349 poäng gör att jag klättrar upp förbi Staffan och Linus i tabellen och placerar mig femma bakom Iris.

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar