Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 10 november 2010

Agnfisk och drag

Gjorde ytterligare ett besök till Hästberga katastrofområde igår, det är ju så sällan man får se en naturkatastrof på nära håll... som tur är. Kan du se vilka arter som påträffades i den gamla dammen? Plockade på mig en massa agnfisk men såklart fanns det mycket mer att hämta. De stora fiskarna verkade ha kommit undan för de största vi hittade var en faren på kring halvkilot.Totalt blev det, 25 löjor, 23 mörtar, 15 gärsar, 15 sandkrypare, 10 abborrar, 8 bäcknejonögon, 3 björknor, 2 lakar, 2 braxar, 1 sarv och 1 faren.

Blev också en hel del drag, tyngder och jiggar. Det mesta kunde kasseras direkt men en del var redo att användas, bäst var den gula spinnaren uppe till vänster som var i fint skick. Ikväll kanske agnfisken kommer till användning annars blir det garanterat imorgon.

/Hasse

3 kommentarer:

  1. Översta bilden. Märker hur usel jag är på identifiering av karpfiskar särskillt i så låg upplösning men ger det ett försök. Uppifrån vänster och rad för rad:

    mört, björkna
    sandkrypare, löja, brax(?)
    mört(?)
    faren
    abborre
    gers, bäcknejonöga, lake

    Rätt? :)

    SvaraRadera
  2. Väldigt bra gissat åtminstone ;) Ett fel har du och det är den andra mörten som är en sarv. Sedan är det björknan och braxen som jag vill hävda är tvärtom. Men de kan ju vara luriga främst på små exemplar. Så du får väl godkänt Patrik!

    SvaraRadera
  3. Aha sarv hade jag missat att du hittat också, annars hade jag nog tagit den. Braxen / björknan känns luriga. Jag tänkte rent spontant att den översta var braxen men sen tyckte jag ögat var så stort. Den mindre känns mer björkna bortsett från ögat.

    SvaraRadera