Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 20 juli 2011

Nytt ligarekord!!

Jo det togs ju en färna i morse...

Så fort jag kunde styrde kosan mot Halmstad, med våg och måttband i högsta hugg stormade jag hem till Calle.

Färnan var grotesk!

Lång och smal tyvärr, och när vi vägde den så kunde vi konstatera att fisken inte var ligarekord i vikt.. 2,25kg.



Det var en märklig historia Calle kunde berätta. Han, Nova och Stina hade tältat vid Johansfors. Det hade varit lite segt fiske men han lämnade ett bottenmete ute över natten.

UL-spöt var agnat för gädda med en liten öring på en trekrok och ståltafs.

Calle vaknade tidigt på morgonen av ålapinglans hetsiga klingande!

Rusade ut i bara kalsongerna och gjorde mothugg!

En märklig dans tog vid för gäddan började rusa och stångas på ett udda sätt. Livlig gädda tänkte Calle men när fisken så närmade sig land höjdes pulsen avsevärt! Det var en brutal färna!

Men trots UL-spö, och gäddtackel samt avsaknad av håv slutade det hela lyckligt!

Calle kunde landa färnan och faktiskt därmed ta ett nytt ligarekord. För färnan var nämligen hela 58cm!

Kunde vägt upp emot 3kg.

En liten ål och en mört landade Calle också och den totala poängskörden ger Calle 98 poäng och han hamnar därmed på sjätteplats i tabellen med 147poäng. Mellan Putte och Pernilla.

Pernilla förkunnar dock att detta bara är ett temporärt bakslag och att en motaktion planeras..

Staffan och Albin gjorde ett tappert försök på piggvar idag i Tobisvik men tyvärr hade de inte ens ett pill...

Ett sillastrybar pass till planeras av dessa gentlemän istället...














Själv styrde jag kosan mot Grötvik ikväll.

Hopp om multe och piggvar fanns förståss!











Men det var ingen multe på plats och det enda jag lyckades få på de invevade bottenmetena agnade med räka och sill var en miniskrubba och en fjärsing.

Jag bytte plats vid skymningen och begav mig till piren i Halmstad för att försöka på id istället.

Några gamla elever hade nyligen fångat en id där inne och det kändes hoppfullt.

Ut med massa bröd på ytan och efter en tio minuter så började det vaka ordentligt.







Efter tre tydliga napp så satt den där till sist.

Ingen best med 0,8kg och min 41:a art för året.

Så det kändes bra speciellt på flytbröd och ett tydligt napp.

17 poäng till mig ger ändå lite andrum.. Men jag vet att Linus och Adam har något i kikaren o.O

/Hasse

4 kommentarer:

  1. Fräsigt med id där också, det är en art jag är lite sugen på (för att få foto på den).

    Snart semester, får bli en tur nedåt då någon gång. Vågar ni utlova fångstgaranti på slätvar, oxsimpa, femtömmad skärlånga, tejstefisk och id?

    SvaraRadera
  2. Tyvärr bara id som jag vågar garantera :) Skulle säga att oxsimpa är näst troligast, trea slätvar, sedan femtömmad och minst troligt tejstefisk :) Men samtliga finns där!

    SvaraRadera
  3. Jag borde tagit med mig kikaren så hade jag kunnat kasta den på den förbannade båtföraren som lyckades dyka upp från ingenstans och klippa två linor! Hoppas min 0,17 flätlina åtminstone ställer till med lite oreda i propellern, han fick nog med sig en femtiometer...
    Fiskade väldigt länge på flera stim med småtobis, men fick tji. Inte heller fick jag någon av de större fiskarna som jagade dem att hugga!
    Det hade varit skitskoj med ett gemensamt fiske, jag behöver ju hjälp med håven ibland:) Hasse får ta sin egen håv jag vill inte ha näbbgäddsfjäll i min:)

    SvaraRadera
  4. Vafalls, kan du inte garantera femtömmad skärlånga och tejstefisk? Skandal.

    Tobis också ja. Finns mycket för mig att hämta där nere. Får se när jag sticker ner, gissningsvis inom 2 veckor i alla fall.

    SvaraRadera