Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 6 juli 2011

Tjuvahålan!

I förrgår var jag och fiskade! Valet stod mellan multefiske vid piren och tungafiske i Grötvik, till att börja med blev det ingetdera. Anledningen till detta var att Hasse fått nys om att några av hans elever tagit piggvar på 9 hg vid Tjuvahålan och de hade även tappat en större. Så jag tänkte att om jag ska fiska tunga måste jag ändå ha sandmask, vilket jag brukar gräva i Tjuvahålan. Väl på plats så fiskade jag länge utan minsta känning, jag körde med 3 spön. Två hederliga bottenmete med sill och ett glidbottenmete agnat med sill som jag drog längs botten. Efter att en rulle havererat och jag fortfarande inte kännt ett skit beslöt jag mig för att flytta mig en hundra meter eller så. Ganska snart fick jag på en fisk på mitt släpande agn, en slätvar på otroliga 1,5! Naturligtvis pratar jag om hekto och inte kilo.








Sen högg det på mitt stilla liggande bottenmete (konstigt nog ett av få napp), en fin fjärsing på 2 hg (tangerat ligarekord). Tyvärr mätte jag den aldrig fastän jag tog med den hem och åt upp den idag. Bottenmetet som jag drog in längs botten levererade fisk. Jag lyckades fånga en piggvar strax efter att fjärsingen landats, även denna fick utan vidare plats i min handflata:( . Men jag var glad för det, det är inte alltid artsatsningar går så bra!

Totalt tog jag 2 slätvar(små), 2 piggvar (små), 2 skrubbor, 2 ålar och 4 fjärsingar! Ålarna och skrubborna tog jag efter att jag grävt sandmask och förflyttat mig till sunkigare ställe för att fiska tunga. Ingen tunga blev det, men snart kommer den! Hann bara fiska där en knapp timme, eftersom jag skulle upp i tid dagen efter!

6 kommentarer:

  1. Ojoj, slätvar! Drömfiskar!

    SvaraRadera
  2. Ojoj, piggvar! Drömfiskar!

    SvaraRadera
  3. Fasiken, får snart bli en tur nedåt era trakter. Inga oxsimpor längre i tjuvahålan?

    SvaraRadera
  4. Hade varit skitkul att guida dig på oxsimpa. Nu är jag på semster en vecka, men den 16:e ska kanske jag och några till köra artfiske i Halmstad med varfiske och multe på dagen samt tunga och artfiske på kvällen (om vädret tillåter)... Åker du tidigare får Adam guida dig ;)

    SvaraRadera
  5. Hade varit grymt, men det får nog bli i slutet av juli/augusti då jobbar fortfarande här.

    SvaraRadera