Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

torsdag 28 juli 2011

Var var tungan - tungan var var!


Igår Var det, som så många gånger förr, dags för fiske med Adam och Hasse - ett artfiske :)

Förutsättningarna Var lite luriga, det blåste dubbelt så mycket som utlovat vilket fick de flesta lokaler att bli svårfiskade men Tjuvahålan låg i lä i den friska nordvästliga vinden.

Soligt och väldigt klart vatten försvårade också fisket då jag misstänker att fiskarna lättare genomskådar våra försök att få dem till hugg.





Jag lyckades dock ganska snart med att fånga en hygglig fjärsing, 0,175kg 30cm.


Jag lyckades även med ett av de mest patetetiska fotona på mig själv hittills...


Hur som Var det jag som började bäst och jag hade hunnit fånga två fjärsingar, två sandskäddor och en skrubbskädda innan jag slog en signal till Linda för att kolla läget. Ja sade:


-Jo allt är riktigt fint här! Adam har inte fått någe :D


Men i samma ögonblick ser jag hur Adams mygelspö gungar till och varskor honom om hugget han missat eftersom han står med ryggen till och knyter tackel.


Mothugget sitter! Adam, som haft ett par blankturer i rad lyser upp. Men snart kommer en mikroskopisk liten ljus platfisk surfande in på ytan.


-Haha, det Var ingen stor skamskädda! skrockar jag förnöjt.


Men Adam ser fruktansvärt oroväckande ut och kommer närmre med det som jag trodde Var en vanlig sandskädda...


Jag får avsluta samtalet med Linda.


-En tunga!? Frågar jag oroligt..


Men Adam skakar på huvudet.


Varför ser Adam så nöjd ut?


















Varför har Adam tagit fram boken "Våra fiskar"??













Varför plockar Adam fram mygelvågen???













Vad har du i spannen Adam????



















Hade jag snusat, hade jag med all sannolikhet satt snusen i halsen när jag såg vad Adam lurat upp.


Men vad är det?










Mätning är alltid viktigt om man fångat någon för fiskeligan helt okänd art!


Den liknar lite en tunga - den liknar lite en slätvar..


15,4cm.








Vägning är minst lika viktigt!


26.5g - ingen fisk för Staffan?

















Ok här kommer svaret om ni inte redan litstat ut det!


Tungan Var en Var - en tungevar!!!
















Tungevar är enligt litteraturen en ganska vanlig fisk som finns från grunt vatten ner till 200 meters djup. Den kan maximalt bli upp till 25cm lång.

Nu har Adam fångat en :)


Det är ligan 92:a art (74:e i sverige).

Adams 67:e art totalt och 58:e i Sverige (Adam rätta mig om jag har fel).





Det är detta du ska kolla efter Patrik ;)

Adams tungevar nappade för övrigt på levande sandstubb i miniformat.










Ett hårt slag i magen Var det men Adam Var inte nöjd där.


Snart hade han hunnit med att landa nytt ligarekord på fjärsing! I längd i alla fall. Därmed slagit mitt gamla rekord och jämnat ut det lite i Guldfiskligan.

Ingen best men dock 0,17kg och 33,7cm. Många större fjärsingar har fångats även på ligan men ingen som vägts eller mäts.










Det började närma sig kvällen och smygfiske!


Adam Var mer än nöjd men jag kände att jag kunde ge mer. Tillråga på allt hade jag tidigare under dagen tappat vad som nog Var ligarekord på rötsimpa.








Smygfisket Var igång!


Adam inledde med en liten rötsimpa.


Det Var mycket fisk i görningen även om vårt bottenmete inte hade varit fullt av action. Troligen för klart i vattnet som sagt.


Vi såg massor av tångspigg men vi hade inte riggat våra mygelspö för dem tyvärr.


Mycket, simpa, tånglake och ål var där med och en fin rödspotta lyckades vi skrämma iväg när vi försökte få den att hugga i lampskenet.

Men så ropade Adam!

Han hade upptäckt en Var!


Vi har några regler när vi smyger omkring och kollar efter fiskar med ficklampor. Om den som
upptäcker fisken redan har fångat den arten under året och den andra saknar den så överlåts chansen till den som inte har fångat arten.


Adam har snart fångat samtliga Var-arter i landet medans jag bara fångat slätvar så nu Var det min tur!


Detta var en nästan rund fisk och därför helt säkert en piggvar eller slätvar.


Jag fösökte med sandmask och lade den recis framför fisken. Ingen reaktion...


Jag bytte till kokt räka. Ingen reaktion..


Men när jag drog räkan förbi fisken så började den simma efter. Så fort jag stannade stannade den dock. Vevade igen och då simmade den ifatt och högg!


Lät den tugga en stund och sedan mothugg! Den sitter!


Jag lyfter in fisken över bryggan och konstaterar att det är nytt pb på slätvar!

Så Var även mitt fiske riktigt lyckat och jag har fångat min 43:e art för året i Sverige.


Förra slätvaren jag fångade Var frimärkes stor så denna föreföll gigantisk i jämförelse.


Dock är 21,6cm och 115g nytt personbästa.








En av de coolaste fiskarterna vi har i landet tycker jag.












Adam avslutar fisket med en rötsimpa till.


Totalt fick Adam: 1 tungevar 0,0265kg 15,4cm 3 fjärsingar varav en nytt längdrekord, 2 sandskäddor och 2 rötsimpor.


Jag fick: 1 slätvar 0,115kg 21,6cm, 2 sandskäddor, 1 skrubbskädda, 1 rötsimpa och 3 fjärsingar.


Adam får därmed 209 poäng och jag får 31 poäng.


Detta innebär att jag hamnar på 1949 poäng. Adam däremot hamnar på 2030 poäng och har i teorin därmed säkrat en medalj! Detta då ingen som fått över 2000 poäng under ett år tidigare missat pallplatsen.


Adam återtar alltså ligaledningen igen!



/Hasse

3 kommentarer:

  1. Nu satte jag snusen i halsen igen. Tungevar!! Har bara hört om en sån krokfångad innan. Vilket jäkla superställe det är där nere.

    Fin slätvar också! Men inget flyt med korten på dig idag Hasse ;)

    Inga tecken på oxsimpa eller?

    SvaraRadera
  2. Nä inga oxsimpor tyvärr!

    SvaraRadera
  3. Tungevar på levande agn, kan fortfarande inte släppa det riktigt..

    Får ta och försöka bräcka det imorgon (nattfiske i Gullmarn lutar det åt) men det blir inte lätt....

    SvaraRadera