Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 27 mars 2012

Gäddlek och simprek

Två pass har det blivit de två senaste dagarna.

Åkte in i skogarna häromkring för att testa lite nya vatten igår.

Tjock dimma varvades med lite mer dis och det var helt stilla.

Så fort jag kom ner till sjön så hördes det gäddplask överallt!

Jag såg säkert ett 30 tal gäddor som plaskade inne i vassen så leken var i full gång.

Tyvärr var de bara intresserade av varandra och inte av mina drag så trots att jag testade ett par timmar utanför två olika lekvassar blev det inget.

Såg däremot lite intressanta saker. Bland annat en stor örn som satt och lurade på en flock grågäss men så kom det två korpar och jagade bort örnen.

Såg också denna döda och halvätna braxen på runt 2 kilo.










Idag var det då härligare väder! 14 grader och solsken med svag vind!

Jag tog mitt pick och pack och åkte ner till Getterön för lite artfiske.

Grävde först sandmask och det var det gott om.







Fick tag på en brutal havsborstmask också som ni kan se. Den är fingertjock.

Havsborstmaskarna hade nog börjat leka för då och då simmade det förbi lite maskar.

En säl cirkulerade en stund utanför min fiskeplats och en simmande mink lockade till sig en tomtearme av gråtrutar och tärnor som störtdök för att skrämma bort äggtjuven.

Annars var det ganska lugnt och riktigt gott att ligga och titta på spötopparna i solskenet.

Ont om napp dock och det blev bara en fisk på flera timmars fiskande.




Årets första rötsimpa var en liten men färgglad rackare som valde att nappa på en sandmask.

Körde med havsborstmask och räka också men det blev inget mer förutom en sjöstjärna på en sandmaskagnad krok..

5 poäng till mig och min 12:e art för i år känns ändå bra, speciellt med lite solsken och färg i ansiktet på köpet ;)

/Hasse

2 kommentarer:

  1. Härligt, fortsätt reka! :) Jag var på småspiggsrek idag, ser dom väldigt väldigt stela ut när dom simmar så såg jag nog en på ca centimetern. Nästa gång åker fiskegrejerna med!

    SvaraRadera
  2. Det ska jag ;) Ja de brukar vara väldigt stela, lite som tångspigg i rörelsemönstret.. Sällan jag får under tre centimeter på dem, mindre kan nog vara mycket svårt att kroka, fyra-fem cm är normalt (räknade precis har 103 småspigg på samvetet, de flesta C&R dock :) Närmsta vattnet till mina föräldrar är det bästa småspiggsvattnet jag känner till..

    SvaraRadera