Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

måndag 27 april 2020

Sutare och gäddeskägg

Igår var det äntligen dags för ett seriöst fiskepass igen.

Livet som småbarnsförälder, jobb och det faktum att jag dragits med en hosta har gjort att jag inte kunnat fiska mycket de senaste veckorna.

Efter middagen igår kväll så fick jag så äntligen chansen att sticka ner till sjön för att se om sutaren kanske hade kommit igång?

I med mäsk och fisken var direkt framme. En härlig kväll med svag vind och man såg hur fisken rörde på sig i ytan.

Direkt fick jag en trind liten sarv.


Sjön låg väldigt fint och solen stod fortfarande en bit upp på himlen när jag hade kommit igång med fisket.


Ett av spöna slängde jag på en hel makrill på i hopp om gammelgäddan men det blev stående, ett tag iaf.


För nu var braxen inne på mäskplatsen och jag radade upp småbraxnar.


Lagom till solen gick ner bakom trädtopparna så gick frilinan iväg på ett spö agnat med kombon räka, mask, majs.

En bra fight tog vid och snart kunde jag ändå håva årets första sutare!


Stor glädje för den hade jag längtat efter, 1,55kg och 45cm.

Fisket var bra och det nappade på men i en liten lugn stund avbröts plötsligt lugnet av att linan sprutade ut från baitrunner spöt med hel makrill! 

Makrillen var död sen i höstas så den var det nog inte som simmade iväg tänkte jag..

Bra tyngd i andra änden när mothugget satt och fisken bjöd på en riktigt härlig fight.

Snart kom fisken ändå inom synhåll och jag anade en gädda kring metern!

Flera rusningar senare så landade jag dock gäddan i den stora håven och kunde stolt konstatera att makrill tricket segrat ännu en gång.

94cm 5,5kg.


En stark men utlekt fisk, den sam glatt tillbaka efter en hård fight i det kalla vattnet.


En lite finare fisk till han det bli under kvällen med en utlekt abborre strax under halvkilot.


Jag fiskade tills det började bli mörkt, även om jag gärna stannat längre i den fina kvällen så var det jobb dagen efter.


Totalt kunde jag summera:

1 gädda 5,5kg 94cm, 1 abborre 0,49kg 35cm, 1 sutare 1,55kg 45cm, 1 sarv, 1 mört, 11 braxen 0,5kg, 0,8kg.

154 poäng gör att jag passerar Axel och Iris upp på 5:e plats.

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar