Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 11 september 2012

8-6

Igår var det äntligen dags för en heldags fiske för mig och Adam igen!

Självklart var det arttävling.

Eftersom det skulle blåsa ordentligt på västkusten så slopade vi tankarna på Gullmaren/Tjörn som vi först tänkt.

Vi åkte istället till Helgeån!

Första fisken för dagen blev årets första björkna för Adams del!


Själv kontrade jag snabbt med en abborre.


Men det var Adam som började bäst!

Här med dagens första gärs.

Efter detta kom en "svår" art upp en id!

Desperat försökte jag kontra och fick upp en björkna jag med.


Men Adam bara skrattade och tog dagens enda spinnfångade fisk - en abborre!


Vi såg ett par fina laxar på någonstans mellan 3-10 kg. Den stora var riktigt fin.

Men ingen av dem ville hugga och vi hade inget mer hugg på spinnfiske fast än vi prova, spinnare, skeddrag, wobblers och poppers.

Tillbaka till metet, och mer framgångar för Adam!

Dagens första faren! Även denna ny art för Adam i år.

Själv fick jag upp en gärs!

Som ni kan se själva av de solbrända och muskulösa bara överkropparna så var det riktigt varmt idag, 25grader i skuggan och sol med knappt någon vind gjorde att tröjorna åkte av och jag är faktiskt lite solbränd på axlarna idag!

Det slutade nappa och vi bestämde oss för att byta plats.


Adam ledde nu med 6-3 i arter då han också tagit sin första löja för året.

Nu börjar jag bra!

En mört och en löja och ställningen nu 6-5!

Men det var Adams dag.

Han kontrar med en möt och en sarv!

Ser ni vilken som är vilken?


Massor av agnfisk på detta stället men inte en tillstymelse till aktivitet på vår mäskplats och inte heller något som ville ta på drag.. Inte ens de maskagnade bottenmetena verkade intressanta?

Vi fick helt enkelt flytta oss en tredje gång.


Lite mer liv på det sista stället.

Här Adam och en tomtearmé av tranor.


Det simmade omkring en del stora fiskar och Adam missade en riktig best på invevning.

Men vi hade inte mycket napp på betesfisken heller. Varsin missad fisk som var framme och nosa på betena men inte en enda fisk på betesfisken kom upp!?

Det blev dock ett napp till och en art till på mitt maskagnade farenmete.

En liten liten mal


Detta är min fjärde mal någonsin och de verkar vara överallt i ån nu. Denna hade lite annorlunda teckning och var väldigt ljus nästan vit på sidorna med enstaka mörka fläckar. Den saknade också en skäggtöm så den skulle inte vara svår att känna igen om man skulle få den en gång till, självklart släppte vi tillbaka denna fisk så fort vi fotograferat den.

8-6 till Adam alltså och en skamlig jordskredsseger för honom.

Totalt 12 gärs, 7 björkna, 1id, 2 abborre, 7löjor, 1 faren, 4 mörtar och 1 sarv för Adam som kunde glädjas åt fyra nya arter för hans del för i år. Adam är nu uppe på 40 arter i år.

Själv fick jag 3 abborrar, 2 björknor, 1gärs, 4 mörtar, 2 löjor och 1 mal.

Egentligen inget vidare fiske men en trevlig dag med riktigt gott väder och ändå en hyfsad artskörd för att vara sötvatten med totalt 9 landade arter.

53 poäng till Adam och 23 poäng till mig.

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar