Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 5 september 2012

Faren och mal

Förkyld och sliten sitter jag nu och vill bara gå och lägga mig..

Men jag tänkte först berätta för er hur dagens fiske gick!

Åkte med ett par elever till Helgeån och fiskade efter jobbet idag.

Tänkte kolla om laken har börjat komma igång och vi började med att meta agnfisk.

Några abborrar, gärsar, sarvar och björknor kom först upp men sen kom en silhuett jag börjat känna igen in.

Årets första faren!

Eleverna bytte till agnfisk men jag var sugen på stor faren och björkna vilket är fullt möjligt på detta stället, så jag fortsatte med mask.

Vi såg först en 3 kilos gädda hoppa högt upp i luften och lite senare ett plask som måste kommit från en fisk en bra bit över 10 kilo. Men här finns både lax, öring, mal, gös och gädda m.m. som kan bli så stora.

I skymningen tappade en elev något som vi misstänker var en kiloslake av fighten att dömma.

Sen nappade det på mitt maskagnade tackel och en lite bättre fight startade men snart kunde vi håva in årets första mal.

Efter ett foto returnerade vi snabbt fisken.

De stora björknorna och faren(hur säger man det i plural??) verkade inte sugna idag.

Men malen var på hugget och bara kort efter den första malen satt en till.


Vi hade några misstänksamma napp till men inget mer spektakulärt kom upp.

Den ena eleven fick dock sin första gärs och sin första björkna och den andra fick sina 18e och 19e arter för året i gärs och björkna..

Själv fick jag ihop 1 abborre, 1 björkna, 1 faren och 2 malar. Min 2:a och 3:e mal någonsin. Har fiskat på denna platsen många gånger förut men aldrig fått mal här innan - de glupska små liven måste verkligen öka snabbt i antal.

Imorgon ska vi åka på en mal-inventering och få lite mer inblick i hur många de verkligen är i Helgeåsystemet.

27 poäng till mig i alla fall.

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar