Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 21 november 2012

Bifångstkväll

Jag och min elev Jamie åkte idag ut på ett par lakepass.

Vi började i Helgeån där en tomtearmé av kossor var väldigt intresserade av vår verksamhet.

Tyvärr kunde vi inte bjuda på något vidare lakefiske för våra åskådare men jag kunde efter lite om och men landa en fin 1,5kg tung gädda och stor uppståndelse kunde märkas hos kossorna som intresserat såg på när vi returnerade fisken.

Gäddan nappade på bottenmete med sarv och bet nästan av nylontafsen.


Vi åkte tillbaka till skolan för att gruppera om och käka middag vid skymningen men var strax därpå på plats vid Drivån.

Nu började det hugga lake! Jamie fångade en liten rackare nästan direkt.


Och ja nu nappade det även på mitt spö!

Men när jag lyfter upp vad jag tror är en lake sitter där något helt annat...


Jepp min första Drivå-ål! Ingen bjässe men kul ändå :)

Udda fångst i slutet av november tycker jag.

Även denna var på sarv.

Snart svär Jamie över vad som verkade vara en tappad fin lake på sin sarvbit.

Men det hugger direkt igen på samma plats och nu kämpar det bra.

Det skulle dock visa sig vara bifångsternas kväll och snart kan jag håva kvällens andra gädda.

Denna något mindre och mer typiskt mörk i färgen.


Mot slutet av passet hinner jag också landa en liten gärs på bottenmete med mask.

Kul fisketur med många bonusfångster och det börjar bli ett stort antal bonusfångster på ligan som är tagna under just lakemete. Andy fångade ju mört och abborre på sill tidigare i höst, även id, färna, mal och gös har lurats upp och nu även gädda och ål :)

Totalt 21 poäng till mig.

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar