Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 4 december 2013

59cm färna! Ätran levererar igen!

En av de bästa sakerna med lakefisket är alla roliga bifångster som kommer när man fiskar med fiskbitar som bete. Andy var ute igår och det blev en riktigt häftig bifångst även denna gång!

Så här skriver Andy:

Tjenare alla simpälskande sillstrypare!

Som en kontring mot Staffans lönlösa försök att gå om mig bestämde jag mig igår för ett lakepass i Ätran.

Tanken var även att ålarenset Adam skulle följa med, men han var upptagen med fyra små knäbitande dvärgar!

Och eftersom ingen annan kunde fick jag helt enkelt åka upp själv.

Det hade precis börjat mörkna när första betet låg på bottnen.

Vinden susade i gräset och det kändes som att något var i görningen denna kväll.

Efter en dryg timma hördes första pinglan! Bom....

Jag hann precis kasta ut i gen när nästa napp kom på spöt jämte.

En vacker liten lake tittade upp, fisken vägdes till ett kilo innan den fick friheten åter.


Sen var det lugnt i ungefär en timme till.

Det var hög tid att byta ut lite betesfisk och kasta om några spön när det plötsligt blev ett himla liv.

Pinglet var öronbedövande och linan rusade ut!

"Va f-n är detta!?"

Utbrister jag i min ensamhet.

Jag tar spöt och hugger till! En stark motståndare står i andra änden av linan och kämpar emot!

Men striden blev kortvarig och när fisken väl kom upp till ytan och sedan hamnar i håven jublar jag av glädje.

En stor färna, (eller lång i alla fall) hade fattat tycke för mitt bete.


Vid vägning blir jag lite förvånad då fisken bara väger 2,13kg, men längden var det inget fel på. Hela 59cm färna låg framför mina fötter!


En krånglig självfotografering senare så simmar även denna fisk tillbaka ut i det mörka vattnet.

Detta var dock det sista hugget jag skulle vara med om denna kvällen.

Men jag var glad ändå. Det var två fina fiskar jag hade fått under kvällen och jag kände mig nöjd när jag körde tillbaka mot Halmstad igen. 

Skitfiske!

En mycket trevlig och eggande rapport från Andy alltså.

59cm färna räcker hela vägen till ligarekord! Fisken är hela 1 cm längre än den färna som Calle fick på 2,25kg i Nissan för ett par år sedan.

Totalt ger fångsten 130 poäng till Andy som nu ligger mindre än 100 poäng efter Berra och över 200 poäng före Staffan. Riktigt het strid runt femteplatsen alltså!

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar