Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

lördag 14 december 2013

Lyckat lakepass!

Någon som ser krokodilen?


Det blev ett lakepass vid Granudden idag, jag hade planer på att köra plattfisk i Tjuvahålan först men efter ett besök där, kunde jag tillsammans med några dykare som jag träffade konstatera att stället var fullt av 2C varmt och mörkt Nissanvatten. Dykarna simmade omkring en lång stund utan att se en enda fisk. Jag kastade några lönlösa kasst och insåg snart att det var läge att åka någon annanstans.

Det fick bli Granudden vilket skulle visa sig vara ett klokt beslut.

Slängde direkt i ett maggotagnat spö och fick upp ett par fina mörtar som fick bli betesfisk.


En gärs kom också upp!

Nu tacklade jag om och slängde ut spö agnade med mört, gärs, vitling och sill.

En halvtimme in i mörkret så började ett spö agnat med en hel mört att gunga långsamt..

Mothugget sitter och rejäl tyngd känns i andra änden av linan!

Fisken drar ut lina vilket gör att jag misstänker något annat än lake.

Det är en tung fisk och nu går den i sidled väldigt snabbt för att stanna och sedan gå i sidled åt andra hållet.

En stor färna? Ett gäddeskägg?

Jag hinner tänka att det kan vara en färna över 3 kilo!

Jag hinner precis skymta fisken och se att det är en fin fisk på flera kilo i alla fall.

Sen drar den utåt igen, kanske en tiometers rusning.

Hade jag där fått gissa så hade jag sagt gädda på 4-5kilo.

Men när fisken kommer in en andra gång kan jag konstatera att det faktiskt är en lake och nu glider den efter lite om och men in i håven!


En fin tjock och grov lake ligger till min stora lycka i håven, jag skakar faktiskt!

Med viss skepsis ser jag på den och konstaterar trots den brutala fighten och tyngden att det nog inte är pb.

Mätningen säger 76cm och vägningen 3,05kg. En av de större lakarna jag tagit definitivt topp fem men en bra bit från pb.

Jag är jäkligt nöjd!


Självutlösaren fick jobba en liten stund innan fisken fick simma tillbaka, jag hade tänkt ta med en lake hem idag men en så här fin fisk kände jag gjorde sig bättre i vattnet nu inför leken.


Så otroligt häftiga fiskar med galet varierande teckning.

Jag sitter kvar en timme eller så men tror inte riktigt på det och bestämmer mig för att flytta ner till det stället som Adam fick en 2,5:a på för ett par veckor sedan.

Under den kvart jag sitter där och fiskar hinner jag plocka en liten lakebus men sen ringer Linda och förklarar att det blir pizza när jag kommer hem.


Hemfärden blir omedelbar och det blir inte mer fisk denna gången, men jag är galet nöjd och blir det inte mer lakepass i år så kan jag ändå vara nöjd med en över 3 kilo i år i alla fall!

Totalt 2 mört, 1 gärs, och 2 lake 3,05kg 76cm.

Petter ringer och säger att han är ute och gräver mask inför kommande lakeäventyr och förkunnar att han nu fyllt sumpen med lämplig mört till ismetesäsongen - oroväckande!


Dagens fångst ger mig 99 poäng.

/Hasse


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar