Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 24 mars 2015

Portugal Dag 1

Upp med tuppen, här skulle det fiskas bass! 

Vi visste att precis nedanför den lilla staden vi bodde kunde det stå lite bassar. Stenig och grund kan den vara lite svårfiskad, så jag armerade mig en liten vobbler med jiggsvans.


Min lilla improvisation gav resultat med två tappade och två fångade små rackare.




Som vanligt var den lilla floden full av hoppandes multar, som vanligt totalt ointresserade.

Resten av dagen spenderades vid en av Portugals stora vattenreservoarer. Där i simmar bass i stora mängder, men även karp och barb. 

Då agnet som vi skulle få av den lokala fiskeklubben dröjde blev det full satsning på bassen. 

Börjar med fluga och lyckas fånga några små rackare på det. Men solen gassar och de stora verkar stå djupt. Tacklar därför om till en metod som jag lärde mig senast jag var i Portugal, split shot. 

Det är i korthet en jigg på en dropshot krok tacklad på en lina med ett litet blysänke en bit upp på linan. Denna fiskar sen långsamt in längs med bottnen. Bassen äter en hel del kräftor och gillar att plocka beten ifrån bottnen. 

Efter ett par kast känner jag ett litet ryck i linan. Mothugget sitter och upp likt skjuten ur en kanon kommer ett stort gap upp ut vattnet. Bassen hoppar verkligen mycket under drillning. 



Det som har tagit min jigg är en bass-madam på 1,57 kilo, en drömfisk för mig, och resan är redan räddad första dagen. 



Dessvärre dör fisket av lite och det förväntade kvällshugget då bassen gärna tar ytligt på popper uteblir. Dagen gav för mig Largemouth bass (stormunnad öringabborre på svenska) 1,57, 0,55 0,4 0,4, 0,2 0,2 0,2




Tre av dem ligarekord 0,4, 0,5 och den stora på 1,57kg.


/Arvid

1 kommentar:

  1. Grattis till en fin bass Arvid! Skall bli kul att läsa resten av rapporten!

    SvaraRadera