Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

torsdag 26 mars 2015

Portugal Dag 2 En meteanalfabets bekännelser

Idag skulle vi få tag på det bete som vi beställt av den lokala fiskeklubben. 

I väntan på roar vi oss med de storväxta löjor som står i mängder nere vid den lilla piren. Det blir ett gäng som får hänga med som bete, man vet aldrig när man kan behöva. 


Min resekamrat Dan gör slag i saken och kopplar på en fet löja och kastar ut. Det tar inte lång tid innan det rycker i spöt och upp kommer en hyfsad ål.

Kalabalik uppstår.. Portugiserna är ofta väldigt vänliga och VÄLDIGT måna om att hjälpa till. Så när Dans ål lämnar vattnet börjar det ropas uppe ifrån stadens gamla mur. En gammal fiskargubbe får sällskap av en kommunalarbetare i att visa hur man tar hand om fisken, samtidigt som öldrickarna uppe på muren skriker goda råd på sitt modersmål. Vi fattar ingenting och innan vi vet ordet av ligger ålen avkrokad och bonkad i sanden. Verkar som det blir ål till lunch..


Strax efter kommer min kontakt Joao ner med betet och de fiskekort som krävs att få fiska i regionen. Det är maggots och lite blandade mäskpåsar som klubben ger oss till skänks.
Efter en smarrig ål och gediget mäskblandande beger vi oss till en dam vid en gammal gruva. Dammen kryllar med karp. Kanske inte det mest exotiska att fiska, men detta är ett fiske som är helt främmande för oss, och det hade känts väldigt kul att lyckas.
Så det blev ett himla roddande med nappalarm, blandade av mäsk, fyllande och PVA-påsar, knytandes av "boltriggar" och kladdandes med feeders. Allt känns främmande.. 

Väl nere i dammet ser vi en hel del karpar stå och sola sig i det grunda vattnet. Dåligt tecken känns det som, fisk man ser får man inte upp har varit talande i detta land. 
Dagen går. Provar lite flötmete, mäskar på. Ingeting. Grabbarna går en promenad och fiskar längs med kanten. Det kommer upp en hyfsad bass och Thomas var nära att lyckas med det som vägen förra året, att ta en karp på fluga.

Men jag har bestämt mig att inte göra så som jag alltid gjort vid liknande fiske, att tappa tron och testa någonting annat. så jag håller fortet. Tack och lov är naturen runt mig ett gott sällskap. Jag pillar oliver och smuttar lite portvin medans fåglarna kvittrar och lavendelängarna doftar. Sämre har man haft det, och tur var det för det händer inte något mer på hela kvällen. 


Morgonens löjor blev viktiga så man fick fånga någonting idag! Dagens fångst: Löja 10 stycken varav två över 17 cm

/Arvid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar