Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

söndag 15 mars 2015

Vårgädda!

I lördes åkte jag och Marcus till Ätran för att jaga vårgädda. Vid femtiden på morgonen var vi på plats. Solen hade var inte framme än. 


Men vi gjorde så gott vi kunde i mörkret och redan efter 15-20 min pinglade mitt ena spö. Jag väntade en stund och gjorde ett hårt mothugg med stum lina som svar. Fisken drog ut en del lina och sen tjurade den bara och vägrade följa med. Men efter lite övertalning och en gällockslandning av Marcus så hade jag fångat dagens första fisk som vägdes till 8,1kg och 102cm. 

Solen fortsatte att stiga över träden och efter att första hamburgaren slunkit ner så högg det på samma spö igen. Den här gången var det en aggressivare fight med flera långa rusningar men efter en odramatisk landning så var även dagens andra gädda säkrad. 7,5kg och 100cm. Kan dessa vara samma fiskar som när jag och Hasse var där för två veckor sedan?




Vi passade även på att meta mört i källan mellan huggen och inte mindre än 20 mörtar var drogs upp. Så var det äntligen dags för Marcus att få jobba lite. Ett tjut hörs från ett avlägset spö och vi får lägga benen på ryggen. Väl framme går linan i full fart och Marcus hugger till. En tuff fight som efter en stund avslutas med en gädda i land som väger 5,6kg. 



Klantig som man är så fick mina fingrar lite stryk under landningen.


Sen var det dött i flera timmar och vi hade nästan gett upp hoppet och funderade på att meta mört resten av dagen innan Marcus äntligen lyckas plocka en gädda till. En lite mindre individ på 3,6kg.


Detta fick bli avslutningen på en mycket lyckad gäddsatsning och vi längtar omedelbart tillbaka med siktet inställt på 10+ gäddor. 

Poängen blev

Andy 400

Marcus 136

Detta innebär att jag går upp på andra plats förbi Arvid!

Skitfiske

/Andy 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar