Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

måndag 12 juni 2017

Pb på gös, abborre, gädda och nissöga under ett dygn!

Det har varit några väldigt bra dagar fiskemässigt.

Först fick jag en hyfsad leverans av krok i mitten på förra veckan.


Sen vann Sverige över Frankrike i fotbollen! Vilken uppladdning!

Sen fick jag pb på abborre det första som hände när jag började fiska på min femdagars-ledighet.

Kurran har blivit invaderat av stor abborre och sarven har det inte lätt där nu.


850 gram och 40cm är ingen monsterborre, men det är mitt pb.

Det har blivit båtfiske i helgen med Staffan!


Staffan hittade omedelbart stor fisk och kunde landa denna fina madam.


116cm men utlekt och bara 9,6kg. En otroligt kul fight med ett tiotal långa rusningar.


116 cm är nytt pb till Staffan i längd på gädda!

Gösen var också på hugget och efter att jag fångat en liten högg det rejält på grejerna.

Fighten var kort och jag trodde inte fisken var så stor för ens den kom upp i båten.

'

89 centimeter lång och 5,45 kilo är överlägset personbästa för mig på gös!


Stor glädje i båten.


Fisken slog Staffans gamla längdrekord med en centimeter!

Med det blev även strandhugg!


Trots blåsigt fanns det lä i vissa vikar och det var vad vi behövde för nissögat!


Men var dem där?

Vid en första koll såg vi ingen.


Men så upptäckte Staffan som är Sveriges bästa nissöga-guide en fisk!


På bilden ser ni en långsmal gråfärgad nissöga och nedanför den en brunaktig gärs.


Den andra nissögan jag fiskade på med min mygglarvs-agnade storlek 32 krok på 0,054 tafs högg!


Efter ytterligare en halvtimmes fiske hade jag fångat fyra stycken varav den största vägde 3,8g och mätte 9,3cm. Ett nytt viktrekord.


En hembrygd öl fick avsluta kvällens fiske.


Idag var det regnigt och blåsigt vid Kurran men det hindrade inte mina karpplaner.


Efter en timmes fiske satt första karpen. cirka 2kg.


Det nappade inte bra men jag testade att meta abborre och sarv en stund och fick fyra abborrar med topp på 5hg. 5 sarvar nappade med.

Ytterligare fyra karpar skulle det bli med denna fina bit på 2,7kg som var riktigt livlig som bästa fisk.


Nu har regnet intensifierats så vi får se vad nästa fiske blir. Sik, id, färna och mer karp lockar.

Två dagars ledighet återstår.

Staffan rapporterade också lite annan fisk och totalt har vi fått:

Hasse 
5 abborre 0,85kg 40cm, 0,5kg, 0,3kg, 
2 gös 1,5kg, 5,45kg 89cm ligarekord längd
1 gädda 3kg
4 nissöga 8cm, 9,3cm 0,0038kg ligarekord vikt
5 sarv
5 karp 2,7kg, 2,0kg, 0,5kg.

Staffan
5 gädda 2kg, 3kg, 4kg, 7kg, 9,6kg 116cm
1 gös 3kg
1 rötsimpa
2 torsk 1kg, 2kg

Detta fantastiska fiske ger följande poäng:

Hasse 892p
Staffan 580p

Detta innebär att Staffan går från 11:e plats ända förbi Albin upp på femte plats!

/Hasse


2 kommentarer:

  1. Stort grattis till pb fiskarna Och speciellt till nissögat, skönt att det åntligen kom upp👍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Fredrik!! Den och gösen var efterlängtade!!

      Radera