Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 20 juni 2012

68, 69

Jag hade inte planerat något fiske idag men det blev så ändå.

I fantastiskt fint väder guidade jag barn och vuxna ut i Fjärås Bräckas naturreservat på förmiddagen för att fånga grön sandjägare. Denna annars så illusoriska varelse som bara dyker upp när den själv vill, fanns idag överallt och lät sig fångas i stora mängder utan att bita några barn förutom undertecknad då :)

Efter jobbet åkte jag till Mia på Fladen för att hämta ut en håv jag beställt.

Mia undrade om jag inte skulle åka med ut på eftermiddagsturen...

Då kände jag i hela kroppen att jag inte kunde motstå suget från en artfisketur på havet.

Jag åkte hem snabbpackade för pillemete och torskpirkning.

Väl nere vid havet igen möttes jag av ett 20 tal glada fiskare som samlats vid Clipper, skeppet som vi skulle fiska ifrån.

Med mig hade jag förutom räkor, musslor och sill, massor av varma kläder samt flytoverall. Men jag behövde aldrig ta på mig mer än de shorts och min m90 tröja som jag hade på mig. Fantastiskt fint väder med strålande sol och ca 20 grader varmt även ute på havet.


Jag började fiska med ett rejält tackel som jag hade gjort själv, det var stora krokar, fisk och mussla som bete och en rejäl pirk, tanken var långa men upp kom först en liten torsk innan jag satte tacklet i bottnen.

Bytte spö och körde pillemete med räka.

Ett par torskar nappade först sedan kom något blåskimmrande upp från djupen.

Trodde först att det var en stor fjärsing men så såg jag att det var något mycket mer exklusivt!


Min första blågylta någonsin! 

Det innebar min 68:e art i Sverige.

0,45kg 31cm. En fisk som var värd hela 260 poäng!

100 poäng eftersom den inte tidigare i ligans historia är fångad i Sverige utan bara i Norge.

50 poäng vardera för både längd och vikt rekord på ligan (slår Adams gamla på 0,285kg och 30,7cm).

Samt 60 poäng för själva fisken.

Nu radades gyltorna upp på rad för mig!

Först några berggyltor här en 4hektos, största låg på 5hg.


Sedan kom något annat upp!


Min andra blågylta någonsin! En rödnäbba det vill säga hona. Eller ja de byter ju kön till hanar och blir blå när de blir större.

Strax efter denna kom ytterligare en blågylta upp! Denna större än de första båda och en fin blå hane. 0,490kg och 35cm är en riktig best! Når inte riktigt upp till regvikt som är 0,55kg men ändå en fantastisk fångst för mig personligen!

 
Nytt ligarekord.

Tyckte att det var nog med gyltor nu och bytte bete till sill som Mia tipsat mig om.

Det tog inte lång tid förrens det började nafsa nere på sillfiléerna. De första mothuggen missades men nu kände jag små ryck på väg upp när jag vevade in mitt tackel.

Mina förhoppningar infriades då jag stolt kunde lyfta in ligans andra svenskfångade glyskolja! En liten favourit som jag bara fångat i Norge tidigare och därför innebär det min andra nya Svenskfångade art för dagen! Helt sjukt men nu har jag alltså 69 arter i Sverige.

 

Tillråga på detta var det nytt ligarekord vikt! 0,210kg vilket slår Adams gamla rekordfisk på 160gram.

Simons längdrekord på 24cm klarade sig dock då min mätte 22,1cm. 


Roligt nog kunde jag knäcka arten helt med ytterligare tre glyskoljor efter denna.


Coola fiskar med ögon stora som Christina Riccis :)

Satte därefter mitt andra tackel för dagen och fick köra med mitt tredje upptacklade spö som hade vanlig torskpilk och makrillhäckla på sig.

Tog några torskar till och ett helt gäng små gråsejar innan det var dags för färd hemåt.


Så här nöjd var jag vid detta laget.


Renstjuvarna dök upp och kalasade i de utslänga slamsorna som fiskrensaren på båten skickade ut.


För övrigt fångades det också bleka och tobiskung på båten idag samt en ynka makrill. 

Lite tidigt för de marmorerade krigarna ännu och det tackar jag för.

Själv fick jag ihop:

8 torskar, 10 gråsejar, 3 blågyltor 0,45kg 31cm, 0,49kg 35cm, 4 berggyltor 0,5kg, 0,4kg samt 4 glyskoljor där den största vägde 0,21kg och var 22,1cm lång, fick en på 0,2kg blankt också.

Totalt helt galna 647 poäng vilket ger mig ett rejält språng i toppen av tabellen. Tre ligarekord fiskar och två nya arter för mig i Sverige varav en art som jag aldrig tidigare fångat gör denna helt oplanerade fisketur oförglömlig. 

Jag passerade härmed 3000 poäng i år och har i teorin redan lagt beslag på en pallplats men i detta gäng kan man aldrig vara säker...

Imorgon kanske det blir en kvällstur efter småspigg.

Har för övrigt fått rapporter om att Adam metar i Nissan ikväll.

Marcus ska ha fångat makrill och Jamie som jag tävlar mot i tävlingen "Störst sex och flest" har tagit större id än mig nu i år. 1,5kg är gränsen jag måste passera.

Skitfiske!

/Hasse





6 kommentarer:

  1. Andy: Jag firade med två öl och en pizza :)

    SvaraRadera
  2. Grattis Hasse!! Gött mos!!!

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket Patrik! Nu känns sex nya arter för året mer realistiskt än de två jag trodde från början. Multen ska upp!

    SvaraRadera
  4. "Trodde först att det var en stor fjärsing men så såg jag att det var något mycket mer exklusivt!"

    HAHA, "litt" annerledes forhold nede hos dere ser jeg :D

    SvaraRadera
  5. Hehe, jo jag kan tänka mig det Irvin ;)

    Vi ska förresten upp till Norge om ett par veckor och skulle vilja ha tips på vad vi ska fiska efter.

    Vi ska hålla till vid Hoybakken utanför Trondheim.

    SvaraRadera