Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

lördag 2 juni 2012

Laxfiske med bonus!

Idag var det fiske i Ätran som gällde!

Jag och Andy var först på plats men snart dök Adam upp. Regnet som utlovats kom inte närmre än på bilden nedan och vi hade solsken hela dagen.


Väldigt lågt vatten gjorde att man kunde se många av de stenar och stenkistor som vi i normala fall bara ser som nackar i strömmen. Mycket intressant!

Vi såg abborre, öring, gädda och elritsa men lyckades inte fånga något på fösta platsen så vi gick nerströms.


Andy och Adam körde mest fluga men jag nötte med mitt grönsvarta spöke.

Det gav utdelning! Ett hårt hugg gjorde att jag trodde att första blanka laxen för året var på gång men det blev inga riktiga rusningar och in kom en gädda.

Den lossnade i håvningen men hamnade i håven och kunde vägas till 3,3kg innan vi släppte tillbaka den.


Nu gick Adam och Andreas också över till drag och snart stod Adam med böjt spö!

En bra fight inleddes men mest stod fisken och stångades så vi trodde först att det var en gädda till men så kom en fin lax insimmandes, ett rejält hopp avslöjade att fisken satt dåligt och jag fick återgälda Adams räddande håvning på gäddan genom att håva Adams lax i samma ögonblick som den lossnade.


En riktigt fin lax, tyvärr ingen riktig mage men riktigt grov och otroligt bred över ryggen.

5,0kg tyngde laxen vågen till och det innebär en av Adams största laxar och den största nystigna han fångat.


Kroken tog mycket stryk i fighten och gick inte att använda något mer.


Andreas misströstade lite allt eftersom tiden gick men så skrek han plötsligt till!

Ett rejält spöböj och riktiga rusningar gav oss direkt tankar på en lax till och vi blev mäkta förvånade när en gädda hoppade rätt upp i luften!

Grymma rusningar höll nästan på att halshugga mig när jag gick ut för att håva men matrix-duckningar klarade situationen.

Denna fisken satt bättre och snart kunde Andreas gädda håvas.

Nytt pb för Andreas! 4,05kg och 84cm en riktig kämpe!


Riktigt glada kunde vi konstatera att alla fått varsin fisk på varsit hugg och sex timmars ihärdigt nötande.

Det blev inte fler fiskar men det gjorde inget, soligt och härligt väder och varsin minnesvärd fight räddade dagen.

Min gädda på 3,3kg var värd 33 poäng.

Adams lax på 5,0kg var värd 100 poäng.

Andys gädda på 4,05kg var värd 40 poäng. 

Detta innebär att Adam går upp på andra plats förbi Andreas och det är ruggigt jämnt om andra platsen!

En fin tröst för Andy då att få nytt pb på en av Sveriges coolaste arter!


Själv gav mig dagens gädda tillräckligt med poäng för att vara först över 2500 poäng i år och jag håller ett tryggt avstånd till de jagande luringarna bakom.

Toppen av tabellen i dagsläget ser ut som följer.

1. Hasse 2532
2. Adam 1378
3. Andreas 1361
4. Ola 598
5. Thede 321
6. Calle 224
7. Christian 109
8. Linus 68
9. Stina 43
10. Sanna 30

Topptrion i ensam majestät just nu men som vanligt kommer en del av medlemarna att ösa upp poäng under sommaren och flera av de som brukar ligga i topp när året summeras har inte fångat något ännu.

/Hasse


1 kommentar:

  1. Nu var gäddan rensad och filéad. Ikväll väntar stekpannan. ;)

    SvaraRadera