Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 26 juni 2012

Fina sutare men ingen börling

Först, Petter berättar att han haft sjukt bra torskfiske. 96 torskar på ett pass för Petter, största på 6kilo.

Man kan inte annat än lyfta på hatten!

Det har fiskats mycket på sina håll i dagarna och Adam har en skamskädda och en mört att rapportera från diverse ströpass. 3 poäng för Adam.

Adam lyckades dessutom skicka in den mest diffusa rapporten detta årtusendet:

Jag tog en sutare hos P&B! Jag hittade för övrigt en slemig och hal metmask i damen igår! Sen upptäckte jag att det var min och då blev jag glad igen, trots att jag hejade på England....

Det hela är upp till läsaren att tolka. Jag tolkar det som att Adam får 5 poäng för sutaren.

Själv åkte jag ner till Skåne igår för att äntligen åka ut med Christian (Putte) och fiska i hans berömda märgelhålor.

För fjärde gången någonsin skulle jag försöka slå mitt abborr-pb i dessa dammar.

Ett mörkt och regntungt Skåne välkomnade mig..


En mörk och regntung Christian var där också..


Massor av fiskeprylar som mestadels var regntunga.

Öl hade vi också...


Men så kom solen fram mellan de brutala mörka moln som passerade förbi till söder, öster, väster och norr om oss.

En otrolig tur med vädret hade vi faktiskt och fick bara en bråkdel av allt regn som utlovats.

Fisk fick vi också!

Jag inledde kampen med en fin borrebus!


Reglerna för den obligatoriska inbördes tävlingen var enkla:

Störst och flest i varje art ger vardera ett poäng, störst fisk under fiskafänget ger två extra poäng och sen kan det tillkomma spontana småtävlingar...

Länge ledde Chrille abborre med denna 4 hektos.


Och gäddan hade han i ett järngrepp med denna kilosfisk.


Men så fick jag en på 1,5kg!


Och en abborre på 620gram!


Disigt foto men en av mina större abborrar, dock två hekto från pb.


Christian kontrar men min borre står sig bra i fihgten. Dålig storlek generellt menar Christian som säger att han aldrig fått så mycket småabborre i dammarna som denna gång.

När första mörten kom upp på Chrilles grejer så kontrade jag blixtsnabbt med en mört jag med.


Vi hade mäskat ut ett nyutvecklat fantastiskt mäsk på två olika platser och när skymningen kom hoppades vi att dammarnas beryktade monsterrudor skulle vara på plats..

Det var bubblor överallt! Något bökade på bottnen på våra mäskplatser och snart såg vi första flötet dyka!

Efter en hård fight lossnade dock fisken men vi såg att det var en sutare som hade nappat då den gjorde ett högt okarktäristiskt luftsprång!

Snart dök dock nästa flöte och en rejäl kamp inleddes mellan mig och fisken.

Denna gången segrade jag och dammens första rättkrokade sutare kunde landas.


En fin bit som nästan rådde på mitt pb på 1,95kg. Denna fisk vägde 1,9kg och var 47cm lång.

Snart kom en sutare till! Denna något mindre. 1,4kg.


När min tredje sutare landats svor Putte som en borstbindare och bannade mig för att jag tog hans fina fiskar, själv tackade jag för bra guidning!

Tredje sutaren för dagen en hane på 1,8kg.


Vi flyttade oss till den andra mäskplatsen eftersom vi hade haft en annan mäskblandning här. Kanske skulle rudorna föredra Kalles Kaviar?

Nix pix, även här var det sutarbubblor.

Snart gick en frilina ut sakta men säkert...

Mothugg!

En rejäl spöböjning och rullen skriker under första rusningen.

Denna känns tyngre säger jag till Chrille och hans lillebror Jonas som kommit på besök.

Morrande och fräsande håvar Christian motvilligt resans största sutare och tillika nytt pb för mig!


2,0kg och hela 50cm är min tyngsta och näst längsta sutare hittills.

Jonas undrar om vi verkligen ska ligga ute hela natten i regnet med endast ett litet tält som skydd mot pissmyrorna, skurarna och vinden.. Istället föreslår han att vi följer med honom hem och tar en bastu och några öl :))

Vi sov inte ute som planerat.

Däremot slängde vi ut resterande mäsk det sista vi gjorde innan vi stack från fiskeplatserna.

Kanske kunde vi hålla kvar fisken tills morgonen?

05:00 ringde väckarklockan och två Zombies kröp ut ur sovsäckarna på sofforna hemma hos Jonas.

Väl värd varenda missad sovminut var nog ändå Chrilles första sutare i sitt egna hemmavatten.


1,6kg vägde denna fining.

Själv var jag inte sämre och lyckades ta en morgonsutare jag med, 1,95kg och 49cm hade tangerat mitt gamla viktrekord men det nattgamla pbt höll för trycket.


Vi ville självklart testa båda mäskplatserna även denna dag och snart kunde Christian konstatera att hans maskagnade flötestackel var spårlöst försvunnet.

Vid mothugget blev det rejält spöböj och en hård kamp inleddes, först fastnade fisken inne bland vassen men så kom den ut på öppet vatten.

-"Sutare", skrek Chrille men så såg vi röda fenor och en kall kår gick längs ryggen!

Stor-borren var på!

Fighten var dramatisk på Chrilles lilla mikro-UL men slutade på bästa sätt när jag håvade besten!

'
En borre på 40cm som kunde vägas till hela 0,95kg.

Chrille trodde på 750gram och jag på 950 :)

Chrille menade då att många av de abborrar han uppskattat till kilot, förmodligen varit på närmre 1,2-1,3.


En fin gammal randig krigare var det i alla fall och den simmar i dammen ännu!

Poäng för största abborre gick härmed till Chrille! Men det skulle inte räcka i slutändan då jag vann med 8-7. 

Stor del i segern låg i den lilla abborre som jag fick upp nästan direkt efter att Chrille undrat om: "Nästa abborre kan ge ett poäng?"

Totalt fick vi ihop:

Chistian
32 abborrar, 0,4kg, 0,95kg 40cm.
2 gäddor 1,0kg, 1,05kg
4 mörtar
1 sutare 1,6kg

Hasse
28 abborrar, 0,62kg
2 gäddor 1,5kg, 1,5kg
3 mörtar
5 sutare 1,9kg 47cm, 1,8kg, 1,4kg, 2,0kg 50cm, 1,95kg 49cm.

Fångsten ger Chrille 121 poäng och tar honom upp på 230 poäng ynka 8 respektive 18 poäng efter Staffan och Calle!

Själv fick jag ihop 255 poäng vilket ger mig ytterligare lugn i toppen.

Tanken var att jag skulle fortsätta till Staffan för att sticka ut med honom och fiska på eftermiddagen men han hade fått förhinder så jag begav mig hemmåt!

Stannade till i Halmstad för att kolla väder och vind medelst fiske...

Det var soligt men så blåsigt att det bara gick att stå i Tjuvahålan.


Snart kunde jag dock konstatera att plattfisken var inne som valigt.

Lite sämre nappande i det grumliga vattnet men till sist fick jag ihop hela 9 sandskäddor och 3 skrubbor varav en var på 440gram och en på 300gram.


50 poäng till mig!

Efter detta gav jag upp och åkte hem till Varberg. 

Dit skulle dock även Andy och Adam som var ute efter fiskegrejer till den med alarmerande hastighet annalkande Norgeresan.

Jag stack med dem till Fladen-butiken och hälsade på Mia.

Köpte in lite lina själv medan de gjorde två beställningar av bommar med mera.

Efteråt hade vi hård press från våra respektive att inte stanna ute för länge men vi valde ändå att åka till Ätran för att fiska börling....

Börling!

Det är tydligen slang för nystigen förstaleks lax.. Mindre skygga än äldre individer men klart stridbara!

Det blev ingen börling dock en rejäl fight var för Adam och Andy som dock gick besegrade ur kamperna då Adams börling förvanlats till en femkilosgädda som bet av linan och Andys börling var en gädda på troligen 6-8 kilo! Den lossnade dock den med då den slet sig efter några rejäla plask.


Nu är jag sugen på att testa Norgegrejerna och kanske tar mig ut på Fladen till helgen.

/Hasse


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar