Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

torsdag 8 maj 2014

Artsuccén fortsätter!

Det har varit en smått sjuk artfiskevår både i Sverige och Norge med många fantastiska fångster!

Fiskeligan har fått sin beskärda del med nya arter så som nors, svartmunnad smörbult och tångspigg men också en hel uppsjö roliga arter så som större kantnål, tunga, sjustrålig smörbult och inte minst några fina piggvarar!

Igår var det dags igen för artfiske, jag och Art-Patrik åkte till Varberg med målet inställt på lite olika arter :)

Patrik ville ha den större kantnålen nu när Adam fångat sju! och Rasmus också bockat av arten medan norrmännen fångat både kantnål och havsnål.

Andra målarten för Patrik var piggvar.

Själv ville jag ha tångspigget helst av allt, Adam landade ju ligans två första häromdagen!

Själv har jag försökt på säkert ett 30-tal tångspigg men aldrig lyckats fånga deras intresse.

Jag kom en halvtimme efter Patrik och möttes av en mycket glad artjägare!


Han hade inte vadat länge innan han hittade första kantnålen som högg direkt!


En fin bit på närmre 40 cm.

Jag ville också bocka av den arten för året nu när de verkade vara på hugget och efter att ha fiskat på tre stycken högg en fjärde!


En av Sveriges coolaste arter och tillika min andra större kantnål någonsin :)


Denna individ mätte ca 32 cm och fick en liten puss på vägen tillbaka till havet.

Det var ovanligt lite aktivitet men i skymningen visade klarbultarna vägen när det började dyka upp fisk överallt igen.

Efter enliten stunds fiskande i mörker får jag syn på det första tångspigget!

Den simmar nyfiket runt mig men jag tappar bort den medan jag fumlar på en pungräke-stjärt på storlek 22 kroken.

Patrik stojar en bit bort och landar sin andra fisk för kvällen en fin skrubba.

Själv letar jag vidare och snart nog ser jag en annan ännu större tångspigg som ser hungrig ut.

Den smyger omkring bland blåstångruskorna och när jag placerar min pungräkestjärt en decimeter framför den ser jag hur den rycker till av iver och fäller ut alla taggar och fenor den har!

Tångspigget ser ut att tänka:

-En pungräkestjärt!!! Precis vad jag var sugen på, nu gäller det att pricka in hugget!

Tångspigget, darrar av iver och gör ett snabbt utfall likt en liten gädda och snappar åt sig pungräkestjärten.

Mothugget sitter och jag hinner fumla med fisken mot kanten av min vattenkikare innan jag landar min 77:e art i Sverige i säkert förvar i kikaren.


Gott mos!


Den lilla fisken mäts till 14cm innan den får friheten åter.

Jag får samtidigt ett sms från William som stolt visar upp sin senaste art i samlingen - en svartmunnad smörbult.


Det blev en fantastisk artkväll med ny art för både mig och Patrik alltså, vi kände oss så nöjda att vi gav oss efter denna fisken och åkte hem.

Totalt får jag 1 större kantnål 32cm och 1 tångspigg 14cm vilket ger mig fina 180 poäng och jag passerar Adam med 76 poäng och återtar tredjeplatsen.

/Hasse

4 kommentarer:

  1. Nice catch Hasse, that's a real dream species for me too. Hope we had pipefishes of that size also here in Finland....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanks Jani! It was a dream coming true for me ;) Try fishing for them in the evening after dark and try with the tail of a small shrimp. This one behaved as if he were a pike :)

      Radera
  2. Tångspigg!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera