Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 13 maj 2014

Galen artbonanza gav Andy 50+


Denna syn mötte mig när jag efter gårdagens fisketur med Kungsbackas juniorer åkte ner till Getterön i Varberg för lite artfiske. Inte mindre än tre artjägare var redan på plats och hade fiskat hårt på platsen hela eftermiddagen.


Mest hade diverse mindre fiskar såsom sandstubb och lerstubb fångats.

Men Marcus som fiskat hela dagen har klarat av ett mycket lyckat gyltafiske med tre snultrearter och berggylta som resultat.

Marcus som fortfarande saknar en del självklara havsarter kunde därmed lägga till två nya arter till samlingen!

Marcus 51:a och 52:a art i Sverige.

Andy saknade också sandstubbet inför kvällen och kunda snart landa sin 48:e art i Sverige.

Patriks 50+ lista över svenska artjägare som har fler än 50 fångade fiskarter i landet satte fart på både Andy och Marcus.

Faktum är att Andy stod i telefon när jag kom och ringde till alla han kände för att berätta om sin 49:e fiskart nämligen större kantnål!


Snart snubblar jag över en större kantnål till och ropar till mig Marcus som är den enda av oss fyra som saknar arten.

Efter att ha försökt fiska på den med en märla i några minuter byter Marcus till en pungräka och kantnålen hugger direkt!


En riktigt glad Marcus landar sin 53:e art i Sverige!


Det blir lite fotosession i land för att föreviga glädjen!


Två stolta artjägare!


Detta är en vanlig syn genom vattenkikaren och i år även en vanlig fångst på fiskeligan - en större kantnål!


De liknar små ormar när de ligger på bottnen bland ålgräset :)

Vi fiskar in i skymningen och även Adam landar en kantnål men annars händer inget spektakulärt för ens jag får syn på ett tångspigg!

Detta är en art som Adam nyligen knäckt koden för och som jag också fångat i dagarna men som både Andy och Marcus saknar!

Andy står i andra änden av viken vi fiskar i och vadar med snabba steg mot mig när jag ropar: -"Tångspigg!"

Men Marcus står närmre och hinner hugga tag i Adams micrometespö och en pungräka, vada fram till mig och landa fisken mitt framför näsan på Andy!


Marcus 54:e art i Sverige!

Nu är Marcus nöjd för dagen och det ska han vara, är man redan över 50 arter i sverige börjar det bli svårt att fånga fyra nya arter till på en dag :D

Marcus åker hem men en som inte är nöjd är Marcus ständige vapendragare och antagonist - Andy!

Andy har 49 arter på sin lista och nr 50 lockar för mycket!

Adam tjoar och har hittat en art som Andy saknar - tunga!

Snart är det Andy som tjoar och dansar i sina neoprenvadare:

"-Wohoooooooo!!! 50!!!! 50!!!"

Andy stoltserar snart framför kameran med sin 50:e art i Sverige, tunga.


Tungan vill inte riktigt vara med på bild men Andy ser glad ut så det räcker :)

Nu får jag tre märkliga fiskar.

Ett långsmalt sandstubb lurade ögat.

En tjock rötsimpa på 210 gram.

Och denna udda svarta smörbult som såg väldigt skum ut.

Efter en stund tjoar Andy igen när han landat sin 51:a art i Sverige, som blir en liten tånglake.

Men Andy hinner knappt fira för ens det börjar dyka upp tångspigg nästan överallt!

Många misslyckade försök följer och Andy hinner även tappa ett tångspigg innan han äntligen landar en fin fisk i sin vattenkikare!


Sjukt, vi kan knappt tro det men det blir fem nya arter för Andy denna kväll!

Nu är vi riktigt trötta alla tre och börjar längta hem till våra tjejer.

Det blir till att packa ihop och åka hem men alla är nöjda med kvällen.

Totalt får vi:

Hasse 3 rötsimpor 0,21kg, 2 svarta smörbultar, 3 sandstubb

Adam 1 större kantnål 43cm, 2 sandstubb, 1 bergstubb, 1 svart smörbult

Andy 1 större kantnål 38cm, 1 svart smörbult, 1 tunga, 1 tånglake, 1 tångspigg

Marcus 2 skärsnultra, 5 stensnultra, 3 grässnultra, 2 berggylta, 3 svarta smörbultar 13cm, 12cm, 12cm, 
1 skrubbskädda, 1 sandskädda, 2 sandstubb, 2 lerstubb, 1 tångspigg 14,5cm 8g, 2 större kantnål 38cm och 44cm.

Detta ger följande poäng!

Hasse 40p

Adam 179p

Andy 170p

Marcus 492p

Ett rejält ryck för Marcus i toppen av tabellen och Marcus ligger nu över 8000 poäng och det är bara maj månad!

Andy ligger alltjämt tvåa på 6711p.

Adam går upp på 3625 poäng och skuggar mig i kampen om tredjeplatsen då jag endast ligger sju poäng före på 3632 poäng!

/Hasse

4 kommentarer:

  1. Grym rapport som vanligt. Smörbulten såg jäkligt mysko ut, typ inverterad liksom? Kanske hybrid leopardbult / smörbult ;)

    Har lite beten du skall få vid nästa fiske förövrigt!

    SvaraRadera
  2. Spännande!! Nya beten?! Ja jag trodde att det var ett sandstubb tills jag hade den i vattenkikaren och började undersöka smörbulten. Kan dock inte få det till något annat än svart smörbult...

    SvaraRadera
  3. Håller med, måste vara svart smörbult. Mysko färger dock.

    SvaraRadera
  4. Det är ju en slätvar i hinken! :-O Drömfisk även i den storleken!

    SvaraRadera