Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

söndag 25 maj 2014

Tejstefisk!

Idag tog jag mig ner till Getterön till fots.

Bilen var på service men fiskesuget var stort och jag kände att jag hade en plan!

Så jag gick de sex kilometrarna ner till havet med lättaste packningen jag kunde hitta.

Väl framme låg havet väldigt fint.


Det var dock ganska trögt och det enda betet jag fick tag på var strandsnäckor.

Efter några kast fick jag napp.


En stensnultra blev dagens första fisk.

Snart följd av en svart smörbult!


Ett gäng av dessa fiskarter landades och efter en stunds fiskande var den mest spektakulära fisken en smällfet stensnultra. Troligen lek nu.



Skulle den varit 20cm lång hade vi kanske haft ett Svenskt rekord, så tjock var den :)

Men min plan var att fånga en tejstefisk.

Min hittills enda tejstefisk tog jag mitt på vintern för ett par år sedan på Getterön men förra året felkrokade jag en sommarfisk på denna platsen och jag misstänker att stället kryllar av tejstefisk.

Långsmala krokar i storlek 10 satt på bottenmetet och mindre strandsnäckor fick utgöra agnet för kvällen.

Jag hade två bottenmeten ute och nu sprattlade det annorlunda på ett av dem!

Pulsen höjs avsevärt när jag ser tejstefisken komma simmandes.

Men landningen blir odramatisk och en ny art för året är landad därtill min andra tejstefisk någonsin!


Det är en fiskart jag gillar skarpt med sina kolsvarta fläckar med gula kanter på ryggen.


Fisken mäter 18cm och är tillråga på allt nytt personbästa.


Fisken får simma omkring i en grund pöl lite medans jag fotar den.


Och jag känner att en liten filmsnutt är på sin plats!


Så glad blev jag för fisken ;)

Totalt får jag 3 svarta smörbultar och 3 stensnultror samt en tejstefisk!

Detta ger 72 poäng.

/Hasse


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar