Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 6 maj 2014

Ny art på ligan från Kantnåls-Kungen!

Igår var det fiske med KSKs ungdomar igen.

Det var ju succé förra veckan när vi fick elva arter från land i Lerkil men idag var det kallare i luften och endast en rötsimpa och en näbbgädda kom upp denna gången.


Bra uppslutning var det i alla fall och mitt under fisket fick jag denna bild från Adam!


Ligans första tångspigg var landat!

11,6cm och 5,2 gram innebär ett litet tångspigg men det förtar inte det faktum att det är en ny Sverigefångad art på ligan, något som börjar bli riktigt svårt att lyckas med.

Jag var helt enkelt tvungen att åka ner till Adam och ta lite bilder.

Denna syn mötte mig nere i Varberg.


En Adam med vadare, vattenkikare, spö och håv i högsta hugg!

En Adam med lurig uppsyn och ett oroväckande belåtet leende...

-Titta vad jag har i spannen! säger Adam glatt.


Adam har nu landat ytterligare ett tångspigg, denna gången en riktigt best och därtill har han landat inte mindre än sex stora kantnålar!


Både tångspigg och kantnål är drömarter för många artjägare och fiskarter som man normalt sett inte fångar många under ett år eller för den delen en livstid!

Adam håller upp nya rekordet på tångspigg 16,5cm och 14,1gram.


En riktig drömfångst för mig, och en riktigt cool fiskart.


Det innebär att vi nu har samtliga spiggarter på fiskeligan. Ett sedan länge önskat mål som går i uppfyllelse.

Nu ska kantnålarna räknas och mätas!


Hela sex riktigt stora kantnålar kan Adam visa upp!


Sjukt bra fiskat, alla tog på hel pungräka.

Kantnålarna mäter 42cm, 37cm, 38cm, 43cm, 35,5cm och nytt ligarekord längd,44,5cm och 47,3g.

Adam nöjer sig inte här!

Han har även landat 2 sandstubb varav det ena är riktigt långt!

Nytt ligarekord här med, 7,6cm och 2,7g. 

Adam tar alltså tre arter och ligarekord i samtliga på samma kväll!

Själv kan jag inte annat än att försöka jag med...

Letar lite tafatt efter tunga och skäggsimpa men lyckas bara fånga en mindre rötsimpa och en svart smörbult :)

Det är ett av fiskeligans bästa fisken någonsin som Adam presenterar och han kammar in hela 1862 poäng!

Själv får jag ynka sju poäng :)

Detta innebär att Adam tar sig från femteplats förbi både Berra och mig upp på en tredjeplats!!

Adam har därmed fått över 3000 poäng på två pass i Sverige!

/Hasse

1 kommentar: