Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 19 april 2011

Hasse och Adam rycker i toppen av tabellen efter grymt bra fiske i Halmstad!

Ja det blev en riktigt minnesvärd fisketur för Adam och mig idag. Vackert väder, enastående fiske och trevligt sällskap gjorde dagen komplett!




Jag börjar dock med en av de bilderna som jag är mest nöjd med för dagen.



En skogsödla som Adam hittade blev motiv för dagens bild, men detta var inte den enda coola varelse som vi skulle stöta på idag.



Fisket började med en tur ner till norra piren vid Nissans mynning och där drog Adam en öring medans jag metade upp en skrubba.




So faar so good!


Till lunch kom Sanna, Thede, Vilmar och Love för att grilla korv med oss vid Grötvik.


Det blev lite håvande med barnen och vi kunde konstatera att både tångräkor och havsborstmaskar var på plats.


Övrig fynd av smådjur blev märlor, strandsnäckor och sandstubb.




Efter att ha kastat lite efter öring i Grötvik


utan mer än varsin känning. Bestämde vi oss för att åka till Tjuvahålan istället och testa där.

Fullt med sandmask högar på bottnen gjorde att vi lockades gräva upp en halvliter sandmaskar och havsborstmaskar nu skulle vi meta!



Snart började det nappa och en huggbonanza utan like tog sin början.


Adam putsade sitt skrubba pb två gånger idag. först denna utlekta stackare på 0,45kg och det nya längdpb:t 37,7cm..















Fick några rätt tuffa bilder på plattfiskar som simmade tillbaka till friheten efter returen.


Det var dock lite mörkt i vattnet och svårt att få fokus.











Adams nya pb lyder dock 0,54kg och 39cm!


Denna var mycket tjockare och fick sällas till

dagen matfiskar.


Vi provade flera olika byten idag, sandmask, havsborstmask, tångräkor och små fisk så som tobis, sandstubb och storspigg som vi lyckats fånga under sandmaskletandet.







Jag hade inte riktigt lika mycket flyt med de stora skrubborna idag utan fick bara en över 3hg.


0,38kg, 36cm (bilden t.v.)

Det blev dock mycket plattfisk. Jag fick otroliga 39 skrubbskäddor, 9 sandskäddor och två små rödspottor.


Adam drog 23 skrubbskäddor, 9 sandskäddor och en rödspotta.


Men det blev också bonusfiskar.



Det dröjde ända tills det blivit mörkt innan något annat än plattfisk högg på bottenmetena. Först visade Adam att det fortfarande finns torsk på västkusten!


Ingen bjässe men kul ändå och självklart returnerades den liksom större delen av våra fångster idag.

Nästa bifångst var än mer spektakulär då vi smög om kring med ficklampa för att försöka hitta udda fiskarter att fiska på.


Vi såg bland annat något som måste ha varit en ung tejstefisk och tidigare på dagen såg vi också en utflippad tångspigg som simmade omkring i ytan.


Men så såg vi plötsligt en rörelse framför fötterna på oss och snart kunde vi urskilja de omisskännliga dragen från en simpa.




Jag plockade fram ett av tacklena agnat med räka och gjorde succé!


Simpan högg direkt och efter en odramatisk drillning så kunde vi till vår glädje konstatera att det var en oxsimpa med den karaktäristiska blå färgen på mage och bröst samt sina långa horn!


Gött för mig för detta är en art som man verkligen inte lyckas med varje år.


Nedan följer ett par bilder på oxsimpan.














Allt som allt drog Adam 115p idag och jag fick ihop 113p. Jämnt så det förslår, jag fick lite mer fisk men ger ändå Adam etappsegern, han fick ju trots allt fler arter och två poäng mer :)


Ändå är vi båda väldigt nöjda med dagen och topparna var såklart Adams nya pb-skrubba - äntligen över halvkilot! Och förståss min lilla blåa oxsimpa ;o)


/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar