Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 27 april 2011

Oärliga fiskar

Idag var det dags för fiske på arbetstid när jag och kollegan Esbjörn Möllerström åkte ut med eleverna för att fiska gös på Finjasjön.





Uppe tidigt som jag var fick jag se en mycket

vacker soluppgång.


Det var fint väder hela dagen men de mörka molnen i horisonten mullrade med jämna mellanrum.










Esbjörn var på topphumör idag då han landat en trekilos färna igår i Almaån.


Han förklarade att det finns två olika grupper av fiskar de ärliga och de oärliga.


De ärliga så som gädda, sarv, stensnultra och svart smörbult kan man lita på att de hugger, annars är det förmodligen ett rotenonbehandlat vatten.


Oärliga fiskar var det dock som skulle fiskas idag. Gös är en av de oärligaste, idag fick vi inte en enda. En högg dock på Esbjörns fireball mört och stal den medans en annan hög på min jigg men endast i stjärten >.<


Oärliga fiskar.


Väl hemma efter en lång dag på jobbet var det tänkt att jag och farsgubben skulle ner till Siesjön och fiska gädda men pappsen var för trött så jag fick lägga om planen.


En annan oärlig fisk lurar i dammarna utanför mina föräldrars hus.


Det var lågt vatten och en del av bäcken var torrlagd.


Det började segt och inte ett hugg på den första halvtimmen men så lyckades jag lura fram två fiskar ur växtligheten. Hugg! Mothugget sitter där och fisken flyger upp ur vattnet och lossnar till min förargelse i luften och gör ett magplask intill strandkanten. Borta...




Men den andra fisken var kvar och nu satt den bättre..


Årets första och kanske enda småspigg var landat. Inte den mest roliga fisken att drilla men de är fruktansvärt luriga och det kan gå dagar utan ett napp på dessa rackarna.


Är det artjakt så är det, och nu behöver inte jag oroa mig för den här arten för ens nästa år. Det var min 19:e art för i år och 20:e art på ligan totalt i år.


1 ynka men väldigt härligt poäng!


/Hasse

1 kommentar: