Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 26 april 2011

Ingen moren...

Men väl faren!




Ja det blev ett after-work fiske med framgång rent artmässigt idag. Tog mig till Helgeån och Torsebro idag efter jobbet. Det har nämligen fångats en faren på 0,710kg där nyligen kan man läsa på http://www.nedrehelgean.se/.


Jag började med ett par bottenmeten agnade med mask, ett med pater-noster och ett med glid-tackel.


Pater-noster tacklet var klart bäst i början.

Först fick jag årets första braxen. Liten men braxen är alltid roligt :)








En annan art som jag fick idag var gärs! Ytterligare en trevlig art som bland annat är utmärkt som agn vid bland annat lake-mete.

-tre stycken gärsar blev det totalt idag.










Den tredje nya arten för året idag blev björkna. En art som är svår att skilja från braxen men det stora ögat som är större än nosspetsen avslöjar björknan.

Ligarekordet på björkna är från Torsebro och även braxen och faren rekorden är från Helgeåsystemet.







En abborre senare så kom så dubbelhugget som skulle göra fisketuren till en riktigt minnesvärd dag!


I andra änden av pater-noster tacklet ryckte det lite konstigt och när jag lyfte in de båda silverblå fiskarna över land så trodde jag knappt mina ögon.


Det var inte en faren utan två!! Min tredje och fjärde faren någonsin.

Ingen större storlek men ändå underbart kul! Det är riktigt gött att få denna arten också. Nu harj ag 18 arter i år och fler ska det bli.








Faren känns igen på den framåtriktade munnen, den svängda sidolinjen och den långa analfenan.
















Jag fick litet senare en tredje faren på det glidtackel metande spöt. Mer än fördubblat min totala faren skörd idag och det kann inte kännas annat än bra.


Totalt blev det 3 faren, 6 björknor, 1 braxen, 3 gärsar, 1 abborre och en liten bonus sarv. Sex arter varav fyra nya för året. Gott mos.


22p till mig.


/Hasse

2 kommentarer:

  1. Gött mos helt klart. Har du kanske knäckt den arten nu?

    SvaraRadera
  2. Ja det känns verkligen som att jag vet hur jag ska ta dem nu :) både pater noster och glidtackel fungerar bra men det gäller att vara aktiv och försöka kroka snabbt när de hugger.

    SvaraRadera