Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

måndag 4 april 2011

Annorlunda blänkare

Idag kände jag mig tillräckligt bra för att orka ta mig ner till Getterön en stund på eftermiddagen och sätta havsöringarna på prov. Soligt varmt och lagom mycket vind gav utmärkta förutsättningar för öring men jag kände bara ett hugg på en timmes fiske.

Sliten men med ro i sinne gav jag mig innåt men en rörelse i vattnet fångade min uppmärksamhet! Ett antal småfiskar simmade in under en sten och jag var glad över att ha tagit med ett extra spö som jag snabbt satte på en krok storlek 20 på :) Efter att ha letat bland stenarna i sandbrinken en stund föll jag för en liten maggot. Lirkade en kort stund utanför stenen där jag observerat fiskarna. Tankar gick mot tångspigg men efter en liten stund tittade fem-sex nyfikna huvud fram under stenen.




Efter en rejäl fight mellan fiskarna svalde så slutligen en silverblank best maggoten. Rusningen var på ca 10 cm med löslina sedan var det klart. Årets första storspigg var landat. Funderade en liten stund över att agna med stackaren men beslöt mig för att nyttja C&R :)

Bra för arttävlingen iaf. Förra året landades bara ett storspigg, blir det fler i år?


/Hasse

2 kommentarer: