Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

måndag 25 april 2011

Sarv och mört


Även jag har fiskat idag!

Det blev gott om agnfisk till svärfar när jag flötmetade med mask i Kalvsjön idag. 10 mörtar och årets 10 första sarvar. Två arter som alltid ligger i topp i slutet av året.

Kalvsjön är svårfiskad från land men jag hittade ett ställe där ett par vadarbyxor ändrade oddsen.

Jag slängde ut ett gäddmete som blev attackerat åtminstone en gång men jag misstänker en stor abborre då mörten bara var lite fjällad.

Det blev dock två gäddor till sist, dock tog de på en liten vibraxspinnare på UL-spöt. 1,5kg på den största som hade inälvorna hängandes ut genom ett hål i sidan. Jag gissar att det gick hett till i sänghalmen när de lekte. Sedan fick jag denna lilla rackare som satte sig i bottnen och som jag fick vada ut till för att få loss.

Många häftiga varelser hälsade på mig när jag stod utvadad i vassen och fiskade. Klodyvel, snok, ryggsimmare och träsklöpare var bara några...

Här Sveriges största spindelart, dock en "liten" unge i detta fallet.

Större Kärrspindel heter den på svenska. De kan täcka en handflata med benspannet när den är fullvuxen och den kan fånga fiskar på upp till 8cm i längd o.O

37p till mig idag och underbart väder!

Ikväll ser jag fram emot en fiskerapport från Calle och Stina. Kanske Stina äntligen tar sin första fisk på ligan? Eventuellt går jag ner till havet ikväll och försöker på öring som jag har haft oerhört svårt att lyckas med i år. Även näbbgäddorna bör dyka upp i dagarna, de första har redan tagits i sundet men de verkar dröja några dagar till här i Varberg.

I veckan siktar jag på att ta årets första färna och småspigg. Det blir dock troligen fiske med Staffan någon kväll, Siesjön och Helgeån är tänkbara mål. Albin och jag ska också försöka få en eftermiddag snart, sannilokt vid någon hot-spot på sydkusten. Till helgen ska Adam och Albin ut på havsöringsfiske.

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar