Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

torsdag 22 september 2011

Allt från gädda till oxsimpa

Ja det blev en lång dag full av fiske idag.

Vi började med att åka till Gropahålet i Helgån för att försöka dropshot jigga upp storabborren men de var inte sugna.

Någon enstaka abborre var allt som kom upp förutom den här iden som jag fångade.

Vi begav oss istället upp till Yngsjö för lite artrace.




Jag och en elev körde team mot några andra elever och en jordskredsseger kunde snart bärgas. Totalt åtta arter för mig och eleven, iden inräknat, var oslagbart. Jag stod själv för sex av arterna.


Min höjdpunkt i det fisket var en gädda på 2,5kg tagen på bottenmete med löja :) krokad perfekt i överläppen.

Klart nöjda åkte vi tillbaks till skolan vid tre.


Väl framme väntade nästa gäng elever laddade till tänderna för ett kvällspass vid Kullaberg!

Väl framme vid Kullen så visade det sig att vädret var kanonfint. Visst mulet och fuktigt i luften men nästan helt stilla och inga vågor på norrsidan trots att SMHI lovat blåst.


Snart visade sig ett tiotal tumlare som jag tyvärr inte fick någon bra bild på fastän de stannade i runt en timme. Även en säl dök upp mitt bland tumlarna och de simmade inte mer än 20 meter ifrån oss som närmst, kul! Speciellt roligt för de elever som aldrig sett en val tidigare.


Fisket verkade inte påverkas nämnvärt av dessa stora fiskätare och vi hade bra flyt även om det mest var småtorsk som nappade.






Efter tre landade torskar fick jag så plötsligt en skärsnultra modell större. Faktiskt nytt personbästa och därtill ligarekord både längd och vikt! 0,165kg och 19,5cm. Adams gamla längdrekord på 19,3cm och 0,13kg rök, men det gjorde också mitt vikt rekord på 0,135kg och 16cm.

För övrigt fick vi stensnultra och några elever tog sina första berggyltor och rötsimpor.


Men mer skulle det bli :D


När mörkret föll höll vi oss mer på de säkra platserna och en del elever smög omkring och smygfiskade med ficklampor.


Snart kom oxsimpor upp! Flera stycken men i mindre format. Tre elever tog sina första oxsimpor.


Det var superklart i vattnet och hade det inte varit för små rullande vågor som kom in med jämna mellanrum hade vi nog kunnat fiska mer intensivt.


Vi såg även någon tånglake innan det plötsligt kom in något annorlunda på mitt bottenmete!







Min andra femtömmade skärlånga någonsin och denna var längre!


26cm och 0,06kg en mager fisk som bara slog mitt längdrekord men som inte rår på ligarekordet som Adam håller sedan i april i år.

Ett nytt pb i längd i alla fall och en riktig raritet!






Fruktansvärt tuffa fiskar som påminner om lake men deras fem tömmar i ansiktet och totalt misslyckade främre ryggfena avslöjar dem.

Denna högg på bottenmete med räka liksom de tre tidigare femtömmade skärlångorna på fiskeligan har gjort.








Jag gick också och lös med ficklampa intill stranden och till sist såg jag en lite större simpa som lurade vid en sten.


Var tvungen att fiska på den!


Men tyvärr skrämdes den och simmade in under stenen.


Jag lade ner mitt bottenmete precis utanför stenen och lös runt en stund istället.

När jag sedan lyfte spöt igen satt den där!

Kunde ju inte vara sämre än eleverna och detta var den klart största oxsimpan idag. Men det var nog inte pb så jag varken vägde eller mätte den men skulle gissa på runt ett hekto och 20cm.


Ett sanslöst oxsimpe år på fiskeligan känns som att det fortfarande kan bli än bättre, speciellt med tanke på den kopiösa mängd oxsimpor som vi såg när vi lyste runt stenarna nere vid Ablahamn på Kullaberg idag.

Fångade till och med ett par oxsimpor som simmat in aldeles grunt med händerna idag :)


Jag kan inte sluta fascineras av dessa coola fiskar. Grönblå i färgen och med långa horn en glupsk aptit och bröstfenor som närmast liknar vingarna på en drake samt en rolig vana av att morra på sin fångstman!










Avslutar dagens rapport med att visa ett foto på oxsimpans fantastiskt färglada buk.


Sammanlagt idag för mig: 1 gädda, 2,5kg, 1 id, 1 mört, 1 abborre, 2 gärs, 3 björkna, 1 löja, 1 skärsnultra 0,165kg 19,5cm (pb och dubbelt ligarekord), 3 torsk, 1 femtömmad skärlånga 0,060kg 26cm (pb längd) och en oxsimpa 0,1kg.

Denna fångst ger mig en poängskörd på 171 poäng vilket tar mig upp på 3278 poäng och jag närmar mig faktiskt rekord noteringarna poängmässigt på ligan. Förra året vann Adam ligan på 3539 poäng -kanske kan jag bräcka det?


/Hasse

2 kommentarer:

  1. Jösses. Skärlånga igen. Och oxsimpor, du tar knäcken på mig!

    SvaraRadera
  2. Hasse ditt j'#"#¤ #%¤¤#&//"#&&%&¤!!!!!!!!!
    Förresten så tog jag min skärlånga på sandmask!

    SvaraRadera