Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 27 september 2011

Mycket stubb.

Jag var nere vid Getterön igår och försökte på havsabborre. I förrgår var jag nämligen vid Bua och körde efter densamma utan en enda känning.

Ganska snart kunde jag landa en öring på runt åtta hekto. Kändes som bra förhållande med ganska små vågor och en frisk syd västlig vind men vattnet var extremt klart.

Hade en fem sex hugg varav två till var öringar (som jag såg när de jaga efter) en var näbbgädda som hoppade en meter upp i luften efter hugget.

De andra nappen var lurigare, ett var riktigt hårt men den lossnade efter bara någon sekund, ett annat kändes som tobis men den lossnade på vägen in.

Kändes som att jag kastat sönder platsen efter ett par timmar och jag gick över till mete. Körde strandsnäcka på ett bottenmete medans jag testade microfiske intill kanten med UL-spöt.

Snart kunde jag landa ett sandstubb som fick en hedersplats längst ner på ett flötmete.

Sandstubben var på hugget och jag kunde landa hela åtta stycken på UL-spöt innan något annat kom upp. Ett bergstubb! Första i Varberg i år, alltid något.

För övrigt såg jag tångspigg (ett stort!) och stensnultror samt skärsnultror, men även en och annan liten plattfisk. Det mest spektakulära var ändå en liten brun fisk som simmade upp på en tångruska precis framför fötterna på mig. Jag såg den bara några sekunder för när jag försökte fiska på den försvann den men det såg ut som en liten ringbuk!

Intressant plats det här i alla fall. Idag blir det nog en tur till dit och kanske både havsabborren och ringbuken landas då? :D

Hur som helst 43 poäng till mig och jag är nu uppe på 3351 poäng. (Bilder kommer senare)

/Hasse

3 kommentarer:

  1. Fräckt om det var ringbuk. Var den snabb?

    SvaraRadera
  2. Nej riktigt långsam och det såg ut som att den sög sig fast på blåstången med undersidan.

    Men jag såg inte hur den försvann och vart den tog vägen..

    SvaraRadera
  3. Okej, jag såg nått oidentifierat simmade själv men den var snabb som attans vilket känns som det talar emot ringbuk.

    SvaraRadera