Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 27 september 2011

Mera stubb!

Ja idag tog jag en tur ner till Getterön för att fånga agn till ett kommande spättafiske på torsdag.

Tanken var att fånga stubb och tobis.

Stubben visade sig vara på hugget och snart hade jag landat en hel hög sandstubb och några lerstubb.

Då plötsligt en gigantisk mörkfärgad stubb högg!



7,2cm är överlägset nytt ligarekord i lerstubb och detta förpassar Adams gamla längdrekord på 4,2cm till historieböckerna.

Känns mycket bra!

Efter 20 sandstubb, 3 små stensnultror och 3 lerstubb (varav ett ofantligt stort) så kände jag mig nöjd och begav mig till hetare platser för att fiska tobis.

Tobisen lös med sin frånvaro och jag kunde inte motstå att slänga ut ett bottenmete med sandstubb.

Smack! Sliiirr!!

Något högg mitt stubb och drog iväg med bra fart.

Mothugget satt och snart kunde jag skymta min kombatant, en kilosöring.

Fighten slutade på bästa sätt för mig men på sämsta tänkbara för öringen.

Eftersom fisken var slut i frysen och jag var sugen på öring samt att fredningstiden bara är enstaka dagar bort beslöt jag mig för att bonka fisken som, med lite marginal, klarade 45cm.

Fisken har precis avnjutits av mig och Linda, det blev ugnsgratinerad i pesto, grönsaker och grädde samt kryddning med salt, vitpeppar och en uns tabasco. Serverad med kokt potatis och smörstekta champinjoner :D

Det som var mest komiskt var dock att öringen hade två stora tobisar i magen..

Totalt idag 139 poäng för mig, ligarekordet inräknat.

Imorgon blir det kräftskiva och förmodligen inget fiske men på torsdag ska vi testa efter plattfisk i Laholmsbukten.

Skitfiske!

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar