Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

måndag 12 september 2011

The Godfather - 50

Idag tog jag och min gudson Thede en tur till Nissaström för att fiska!

Det började i Vänhem och snart lyckades Thede fånga en fin öring!

Tanken här var främst att gräva mask men även att värma upp med lite öringfiske.










Själv fick jag en av de vackrare öringarna jag fångat, dock en liten en.

Vi drar vidare till Galtabäcken och försöker fånga elritsa för att ha som agn till eftermiddagens fiske.











Ganska snart har jag lyckats med en bravad som jag aldrig tidigare klarat av - att ta 50 arter i Sverige på ett år.

Thede kontrade snart med en fin bäcköring! Men det var elritsa vi ville ha.

Elritsorna var dock inte på bettet idag och till sist fick vi ta fram håven för att fylla på agnfiskförrådet men det var gott om elritsor under ytan när vi håvade och snart hade vi vad vi behövde.

Vi begav oss till Nissan och Granudden.








Det visade sig nappa riktigt bra och hade det inte varit för att vi hade haft stora problem med att få upp en fin grill-eld i den våta luften, så hade vi nog pressat mer fisk.

Thede hade dock bra fiske och hans bottenmete gungade nästan oavbrutet.

Fyra braxar lyckades Thede fånga idag.















Snart så kämpade det dock bättre och en rejäl abborre på runt fyra hekto bröt ytan.

Thedes största abborre var ett faktum.

Thede tog tre abborrar totalt idag.
















Snart kom ytterligare en abborre upp. Trodde vi!?

Men det visade sig vara en brutal gärs! 16,9cm och 0,11kg är en riktigt fin fisk som gav hela 25 poäng till Thede!

Både jag och Thede tappar sedan varsin riktigt fin fisk. Thedes fisk går in i den nedfallna granen som ligger ut i vattnet utanför Granudden och min fisk nappar på ett mygelspö med storlek 22 krok som går av på mitten.


Till sist nappade det på ett elritseagnat bottenmete!

Men jag blir mäkta förvånad när en gärs kommer upp med elritsan i munnen, visserligen en fin gärs på runt 14cm men det är ingen fisk jag hade gissat på skulle sluka min elritsa.

Till vänster ser ni elritsan sticka ut ur gärsens mun.




Det var dock Thedes dag idag 4 braxen, 3 abborre, 2 gärs och 2 öringar fick Thede totalt, med abborren på 4hg och gärsen på 16,9cm 0,11kg ger detta Thede 45p.

Thede går härmed upp hela fem placeringar från 12:e till sjunde plats, förbi Pernilla, Putte, Sandra, Albin och Stina. Thede ligger nu 9 poäng efter Simon och 11 poäng före Stina.

Jag fick mer blygsamma, 1 öring, 1 elritsa, 1 gärs och 1 mört vilket gav 5p. Men art nummer 50 i år satt som en smäck! Lake och sik - here I come!

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar