Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 28 september 2011

Lekgrus och kräftskiva :D

Idag blev det inget fiske, trots det fina vädret!

Men det var viktiga saker som hägrade, fiskevård och kräftskiva.

Började dagen med att sammanstråla med eleverna vid skolan för avfärd mot Vinnån och styrde kosan mot Kristianstad.

Väl framme vid ån fann vi en 30 ton stor hög med isälvsgrus i lämplig storlek..

Här skulle skyfflas!

Det ljusa ni ser på bottnen av ån är grus vi placerat ut i det klara vattnet.

Vinnån har otroligt klart fint vatten med bra värden och en artrik småkrypsfauna men även en del fisk.

Det som är brist på är bra lekgrus för öring och lax. Det skulle vi råda bot på.

Vi fick ut uppskattningsvis 11 ton lekgrus med hjälp av spadar, skyfflar, säckar och skottkärror samt en hel del arm och benstyrka.

Förutom mig och kollegan Esbjörn var limnologen från vattenriket Kristianstad, Jonas Dahl, med och hjälpte eleverna tillrätta.

Förutom att placera ut lekgrus placerade vi ut lite stenbumlingar på strategiska platser för att bättra på strömmen i vattnet men även ge ståndplatser åt fisken.

Vi såg också massor av småkryp, nattsländor, dagsländor, skalbaggslarver, iglar och sötvattensmärlor bland annat.









Jag tog nästan ut mig när jag fotograferade spektaklet :)

Men ett och annat spadtag hann även jag med :D

Lokalen kändes superhet efter att vi härjat där en dag.

Vi såg för övrigt minst tre mindre öringar under tiden vi placerade ut lekgruset.

Misstänksamt nog var vattnet fullt av ostronskal.
Där finns tjockskalig målarmussla men ostron var en ekologisk sensation. Den enda rimliga förklaringen är att de rika människor som ägde godset där Vinnån rann igenom frossat på ostron och skickat ut skalen i ån :D

Men vi var inte mycket sämre på kvällen!

Jag blev bjuden på kräftskiva av mina elever och kräftorna var en glad blandning av signal och flodkräftor som eleverna fiskat och tillagat själva.

Det finns alltid en risk för förgiftning av lärare på dessa elevmiddagar men kräftsoppans lockande doft övermannade min rädsla och jag högg in på förrätten. Huvudrätten var kräftor ackompanjerade av ostpaj och vitlöksbröd också tillagat av eleverna.

Till efterrätt blev det glass och en mycket god bärsås.

Imorgon blir det spättafiske med samma elever om jag inte insjuknat i mystiska förgiftningssymptom.

/Hasse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar