Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

måndag 19 september 2011

Jakten på havsabborren

Idag ägnade jag dagens fina timmar åt att försöka fånga min första havsabborre.

Istället för att åka till Bua så testade jag ett ställe som jag misstänkt var bra länge och redan på första kastet högg det!

Snart hade jag landat tre öringar, den största på 41cm och 0,8kg men sedan gick linan av när jag drillade en öring på runt 1,5kg.

Mitt ghost drag försvann därmed och jag gick över till ett gladsax som jag snart kunde landa ytterligare en öring på innan det försvann i en lång båge när jag kastade ut och linan gick av igen >.<

Två drag borta och fyra öringar landade so far.

Bytte sedan tafsen trots att jag inte kunde hitta några skavanker på den.

Nu gick jag över till en liten myran spinnare och snart kunde jag landa dagens femte öring. Det var verkligen fullt av öring på denna platsen och förutom de fem jag fick upp hade jag minst lika många på och ett tiotal till som simmade precis framför mig. Förutom den jag tappade på runt 1,5kg var två till riktigt fina.

Fick sedan en skrubbskädda när jag testade att bottenmeta en stund innan jag gick över till spinn igen. Det var ju trots allt havsabborre jag ville ha.

Nu small det på ett grönt tobis imitation och detta var inte en öring!

Det var faktiskt ett hårt hugg men sedan ingenting kände bara att fisken simmade med precis som det var i Bua senast när jag tappade två misstänkta havsabborrar.

Kände dock att detta var en liten fisk och när den kom in gjorde den några märkliga snabba sidledes rusningar innan jag lyfte upp nytt ligarekord!


En tobiskung!

En riktigt stor sådan, 0,05kg och 24,4cm är ligarekord både vikt och längd. Det gamla viktrekordet hade jag själv på 0,02kg och 20cm men längdrekordet var Pärs enda ligarekord och låg på 23,2cm.

Satte efter detta på en liten häckla och körde riktat efter tobis men ingen mer behagade nappa.

Nu blev det mulet och i horisonten tornade rejäla regnmoln upp sig så jag begav mig hemåt.

Nöjd med årets andra tobiskung tillika ligarekord och ett nytt fint fiskeställe att återkomma till :)

68 poäng till mig blev totala skörden och imorgon blir det nog ett nytt pass.

/Hasse

2 kommentarer:

  1. Fin kondition på öringen där! Tobiskung på tobisimitation? Suspekt. Drömfisk hur som helst!

    Kollat toppöglan förresten? Låter som den är skadad nästan.

    SvaraRadera
  2. Hehe, du kan tro jag var förvånad när en tobiskung dök upp men den var den överlägset största tobiskung jag har sett, tjock som min tumme och kunde lätt svälja draget :) Vet inte om den jagade eller varför den högg men det är möjligt att de är kannibaler?? En kompis fick en tobis på en jigg en gång men annars har jag bara sett på mete och häckla tidigare.

    Öringen på bilden var sjukt tjock men det var bra kondis på alla öringarna idag.

    SvaraRadera