Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

söndag 26 maj 2013

Ny art och Sanna avancerar i tjejligan.

Varje år åker jag (Adam) och Sanna ut och tältar barnfritt på vår bröllopsdag och igår var det alltså dags igen, den sjätte i ordningen (undrar hur många år hon kommer att stå ut med en fiskenörd??!!).

Vi valde att åka till Ätran, där vi varit ett par gånger tidigare. Om man bortser från mys och allmänt trevligt så var Sannas mål att ta en gös och mitt att ta en bergsimpa, en art som gäckat mig några år nu trots otaliga försök.
Tältet restes och några maskagnade bottenmeten kastades i. Det hände inte så mycket på spöna så jag tacklade upp ett bergsimpespö med en storlek 20 krok som jag försåg med en liten sprallig maskbit. Sedan gick jag längs kanten och doppade ner i intressanta hålor. Efter ett litet tag fick jag syn på en synnerligen intressant håla under en mindre sten, mycket riktigt masken försvann i ett nafs in under stenen och jag kunde känna små försiktigta "pill". I en mjuk fin rörelse höjde jag spöt och upp kom en liten mörk fisk. Svårare än så var det inte att landa en bergsimpa:



Bergsimpan vägde in på smått otroliga 3,1 gram och mätes till inte mindre än 7,3 centimeter.


Efter vägning, mätning och fotografering fick den simma tillbaka:

Bergsimpan är en ny art för mig men även en ny art på ligan!
Nu blev Sanna sugen på att fiska och vi fångade lite löja till agn. Sanna fick 7st och jag 7 st.

Vi agnade om alla spön till löja. Sanna hade en hel del smånapp och till slut tröttnade hon på det och gick från hel till halv löja, då gick det bättre och hon kunde landa två abborrar på 3,5 hg och 4,6 hg:




Sannas gös lös med sin frånvaro och det började bli dags att knyta sig. Alla kvällsbestyr avverkades och vi började dra oss mot tältet. Väl inne i tältet tyckte vi oss höra något konstigt ljud, napp? Vi stormade ut och konstaterade att ett av Sannas spö rörde sig lite underligt, hon gjorde ett stabilt mothugg som följdes av en klockren drillning och säker håvning. Sannas första gös var håvad.
Gösen vägde 1,2 kg och retunerades efter vägning, hade vi haft bättre kylklampar hade vi nog haft den till mat idag.
Jag lyckades fånga en gös som vägde 1,5 kg innan det var dags att sova och avsluta fiskeäventyret.
Sanna får totalt: 43 poäng fördelat på 7 löjor, 2 abborrar (3,5 hg och 4,6 hg) och 1 gös (1,2 kg)
Jag får totalt : 307 poäng (bergsimpan gav 270 poäng) fördelat på 1 bergsimpa (3,1 gr och 7,3 cm), 7 löjor och 1 gös (1,5 kg) 
Sanna klättrar från 21:a till 13:e plats och tar därmed ledningen i tjejligan.
Jag knappar in något på trean Markus, som jag vet är ute och fiskar idag.

----E Adam

5 kommentarer:

  1. Grymt häftigt! Den var du värd! Snart ikapp mig och Patrik nu!!

    SvaraRadera
  2. Grattis också till Sanna för din första gös!

    SvaraRadera
  3. Var det lätt att skilja den från stensimpa förresten? Brösfenor som inte är vita?

    SvaraRadera
  4. Tackar! När man visste vad man skulle kolla efter var det tämligen lätt, går nog knappt att ta fel om man tittar noga och vet vad man ska titta efter. Sidolinjen slutade omkring halva fiskens längd, bukfenorna var tydligt tvärstrimmiga och mjukstrålen var kortare än halva fenans längd.
    Förresten Patrik en liten notis! Jag tittade lite på din sida för att få lite inspiration till kommande satsningar och om jag klickar på Vimma i din artlista kommer jag till startsidan. Tänkte att du kanske vill veta det! Hittar jag bara lite tid under någon sten eller stock så ska jag nog pumpa dig på lite information om vissa arter:)

    SvaraRadera