Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

torsdag 2 maj 2013

Majfisket har börjat!

Petter kommer med första rapporten för månaden.

Det är ett flötmetespass från igår som levererat.

26 mörtar, 4 abborrar, 4 braxar och 1 ja vaddå?


Petter tyckte fisken så skum ut och skickade denna bild till mig.

Jag tyckte direkt sarv, men Petter menar att den inte alls såg ut som sarvarna han fångat där tidigare.

Och jag rådfrågade min kollega Per-Erik som är expert på hybrider mellan karpfiskar (och gammal innehavare av svenska abborrekordet).

Han tycker också att den ser lite suspekt ut.

Jag har därefter rådfrågat sex "experter" till varav tre har svarat.

Calle: Sarv!

Albin: Klockren sarv!

Ola: Det är en sarv, fast den ser lite suspekt ut..

Både jag, Per-Erik och Ola är inne på att den kan ha björkna gener.

Eftersom det är praxis i Fiskeligan att sätta ett mellanting mellan de två inblandade arternas poäng på eventuella hybrider och det inte är några ovanliga arter direkt så får detta bli ligans första sarv-björkna hybrid. Det finns inget säkert sätt att bestämma fisken på bara ett foto och fisken släpptes tillbaka så vi kan inte kolla svalgbenen eller DNA vilket hade varit nästa steg.

Tyvärr inga extra poäng för en ny hybrid och eftersom sarvens grundpoäng är 1 och björknans 1 och 1+1=2 och 2/2=1 så blir detta en ettpoängare.

Totalt plockar alltså Petter 43 poäng på gårdagens fångster.

Tidigare har vi en hybrid i registret av drygt 32000 fiskar, en braxen-mört.

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar