Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

söndag 5 augusti 2012

Artfiske med Petter och ny spindelart för Halland

Jag har inte varit ute o fiskat idag men väl letat spindlar!

Hittade en kusthuggormsspindel Segestria bavarica i Kullavik i nordligaste Halland!

Arten är tidigare bara känd från några få platser i Skåne, Bohuslän och Västra Götaland.

Länge har jag misstänkt att den skulle finnas här men jag har letat förgäves så det var stor lycka när den dök upp :)

Till saken hör att jag gjorde min magisterexamens arbete i biologi på utbredningen av de båda svenska arterna huggormsspindlar och då hittade jag de första kända kusthuggormsspindlarna på svenska ostkusten när jag besökte Stenshuvud i Skåne. Nu de första i Halland vilket känns som ett litet steg för vetenskapen men ett stort steg för Hasse :D 


Petter har också varit på artjakt!

Dock inte spindlar utan fiskar!

Bland fångsterna fanns gråsej


Svart smörbult


Och inte minst tejstefisk!!


Ett kul fiske för Petter som totalt fick ihop fem arter med tejstefisken som den mest spektakulära!

/Hasse

2 kommentarer:

  1. Vidrig spindel med sjukt manligt namn. Erkänn den är dödligt giftig?
    Tejstefisk också...

    SvaraRadera
  2. Spindeln är dödligt giftig..... om man är fluga vill säga :D

    SvaraRadera