Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 7 augusti 2012

Ligarekord på rötsimpa

Vaknade på dåligt humör i morse..

Blåst och regn skulle förstöra lediga dagen tänkte jag förtvivlat och deppade.. ska jag ligga på soffan hela dagen och titta på OS?

Till sist stod jag inte ut med mig själv längre och bestämde mig för att gaska upp mig och hitta på något roligt!

Jag skyndade ut till bilen genom regnet och körde norrut. Efter ca 2,5 timmar var jag framme vid "Havets hus" i Lysekil.

110kr för en vuxen fiskare är det helt klart värt!

En klassisk dubblé, paddtorsk och bergvar!


Paddtorsken på bilden var klart över halvkilot och simmade aktivt omkring i akvariet.

En annan imponerande fisk i akvarierna var denna stora havskatt!


Det var svårt att få några vettiga bilder i dunklet inne bland akvarierna men där fanns många drömfiskar kan jag lova.

Havsabborre på flera kilo, taggmakrillar på runt kilot, smällfet fenknot som jag skulle gissa vägde runt 1,5kg, monster piggvarar och rekord tungor var bara några.

Mest imponerad var jag över havsålarna som såg helt sjukt stora ut, tror där var tre olika individer men man blev lite desorienterad bland alla gångar bland och igenom akvarierna. Ingen av dem kan ha varit under 10 kilo och jag skulle tro att de snarare vägde upp emot 20 pannor.

Väl värt ett besök!

När jag kom ut därifrån var fiskesuget mycket stort.

Jag hade ju passerat både Tjörn, Orust och Gullmaren och kallt konstaterat att de skyddade västliga vikarna absolut var fiskbara trots stormen.

Vinden blåste över de höga bergsknallarna och jag beslöt mig efter mycket om och men att testa en plats på Tjörn som jag hittat med hjälp av eniro.

Så här såg det ut!


Lugnt och fint med klart och djupt vatten. När jag kom ner till den utvalda fiskeplatsen såg det ut precis som jag hoppats och var perfekt för fiske.

Snart nappade det och efter att ha plockat upp några småtorskar och små rötsimpor kämpade det lite annorlunda!

Var det paddtosken månne?

Nej här kom en fin simpa simmandes och jag tog faktiskt till håven, för den här ville jag inte missa!

Pb och tangerat ligarekord på rötsimpa en riktig tjockis!

0,34kg och 25,5cm tangerar Berras tidigare rekordfisk i vikt men når inte riktigt upp till längdrekordet.


Jag fiskade i några timmar och hade ett fint fiske.

Gjorde inga riktiga satsningar utan körde bara random bottenmete med sill och räka.

Fick ihop 1 stensnultra, 2 sandskäddor, 2 gråsejar, 9 torskar, 2 vitlingar och 4 rötsimpor med topp på 0,34kg 25,5cm.

En fin skörd med bud på mer, missade ett helt gäng napp varav ett kändes riktigt spännande på sillbit.

Platsen ska definitivt besökas fler gånger!

totalt 133 poäng ligarekordet inräknat är ju riktigt bra när det blåser 10+ meter per sekund.

Slapp till och med regn när jag fiskade ;)

/Hasse

2 kommentarer:

  1. Intressant plats du hittat:)

    Vi var också väg till havets hus nu när vi var uppe tyvärr kom vi aldrig i väg. Men när man nu läser ditt inlägg ångrar man det ännu mer:)

    SvaraRadera
  2. Nästa gång ni har vägarna förbi så tveka inte! Det är verkligen snyggt gjort och välskött med många spännande arter!

    SvaraRadera