Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

söndag 12 juni 2011

Sandstubb som agn

Det blev en eftermiddagstur idag för att undersöka vad det var som stal mina sandstubb igår.

Tunga knyck hade kännts i andra änden när stubben försvunnit igår..

Vackert väder men en frisk nordvästlig bris mötte mig vid Getterön.







Började med att fiska upp sandstubb, har fått kläm på dem nu och det gick på ett kick att få ihop 15 stycken.

Bra storlek men knappast över ligarekordet.

Skulle varit intressant att väga dem dock.

Jag var nöjd med ett gäng sandmaskar och räkor som jag hade kvar från gårdagen och gav mig ut på djupare vatten.

Tre bottenmeten agnade med sandstubb och sedan satte jag igång med ett skeddrag för att ha något att göra medans jag väntade på tung-gung.


Första kastet med skeddrag gav tung-gung!

Inga rusningar men mycket segande avslöjade att en plattfisk tagit draget.

Snart kom en stor skrubba in.

Väl på land kunde jag konstatera att det var en 40cm lång och 0,5kg lätt skrubba.

Trevlig bifångst.



Det var segt på bottenmetena men efter att ha blivit av med ett par sandstubb på bottenmetena testade jag ett spö med räka och sandmask, genast satt en stensnultra så jag gick över till fisk igen.

En havsöring och en torsk senare (båda på skeddraget) så ryckte det i bottenmetet igen.

En oxsimpa!

Jag hade fångat en oxsimpa på sandstubben och det blev den sista fisken för kvällen då det började blåsa mer och mer, började bli sent och kallt.











Ändå riktigt skoj med en oxsimpa och en hygglig skrubba samt en liten öringabus.

Denna oxsimpan var väldigt mörkt rödfärgad men hade den klassiska blåa färgen på hals och mage.

Har haft riktig flyt med denna arten i år :)

Hela 80 poäng till gör att jag går upp i ligaledning igen men det är bara 5 ynka poäng före Adam!

Närmsta dagarna ska tillbringas i Blekinge-skärgård och det kanske kan rendera några poäng till?

/Hasse

1 kommentar: