Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

fredag 17 juni 2011

Inlägg 200, art 60

Idag var det så dags!

Kosan styrde mot Vättern och Vadstena i morse.

Väl framme möttes vi av nunnor och en riktigt grym trollingbåt.

Eller vad sägs? Ca 7 meter lång och utrustad med både hytt, autopilot, schysst ekolod och massor av mer eller mindre nödvändig fiskeutrustning!






225 hästar gjorde att vi snabbt kom ut på sjön.


Vättern låg för omväxlings skull helt spegelblank stundtals och som mest blåste det ca: 3 meter per sekund på de nio timmar vi var ute på sjön.
















Bäst på båten var dock vår emminenta guide, Lars-Eric Andersson.


Massor av trix lärde han ut och det var oerhört lärorikt för mig som inte pysslat så mycket med trolling tidigare.












Även mina luttrade kollegor Mats Bengtsson, Karl-Otto Wahlström och Esbjörn Möllerström lyssnade noga och lärde sig en hel del!

Fantastiskt väder som ni ser!

Fisket då?

Jo som ni förstår var det röding som gällde.

Jag fick chansen att ta första fisken...



Och tog den!!

Ny art, min 60:e i Sverige!

Vikt: 2,62kg

Längd: 69cm

En långsmal hona precis som jag vill ha det!

Kampen var lång och ganska dramatisk, fisken stångade mer än rusade men höll på att gå in i våra bottenriggar vid ett par tillfällen så jag fick landa den på andra sidan båten än vad jag tänkt från början.

Underbart härligt!

Ingen nöd gick på oss men det var ont om napp, totalt tre, Karl-Otto fick också en röding, den vägde kring kilot och återutsattes.



Esbjörn drog en insjööring på runt halvkilot.



Kul eftersom alla fiskarna var pb, då ingen av oss tagit röding förut och Esbjörn inte tagit insjööring förut.








Märkliga drag av målade träbitar med hål i mitten där linan drogs igenom och en trekrok fästes på andra sidan..












En otroligt vacker dag där man inte kunde se land i horisonten överallt trots att vi var på en sjö!












Fisket pågick från lunch till kvällning och det var verkligen grymt fint väder.



82 poäng till mig och jag leder nu ligan med inte mindre än 96 poäng!

Lite andrum men Adam kan mycketväl kontra på måndag-tisdag då mer fiske planeras!

För övrigt rök Peters gamla rekord på 0,35kg.



/Hasse

4 kommentarer:

  1. Grymt! en grann Röding. Får bli Vättern till sommaren..

    SvaraRadera
  2. Härligt Hasse! Gött mos!

    60 st, du börjar dra ifrån nu, jag känner stressen!

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket grabbar! Rödingen har gäckat mig länge!

    Ja en bit upp till Marran förståss men du Marran har 25 arter som jag inte lyckats med hitills (22 salt och 3 sötvattensarter). Så 80 känns helt plötsligt inte helt orealistiskt, men hur man ska lyckas med 100, det är frågan?? Känn stressen Patrik!

    SvaraRadera
  4. Det jobbiga är att Marran, den skurken, har en del "omöjliga" som ansjovis, bonito (eller är den?) och fyrtömmad skärlånga. Havskatt är väl en art som också tyvärr kanske blir omöjlig. Havsabborre verkar det också vara dåligt med nu (pga köttfiske) så den är jag ruggigt nöjd med att ha tagit.

    SvaraRadera