Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 21 juni 2011

Nytt fint artfiske med Adam och Hasse!

Igår hade jag och Adam bokat in fiske!

Det var egentligen vårt önskemål att komma ut på en turbåt, antingen i sundet eller i Varberg men vädret var inte vad vi ville ha, runt 10m/s västlig vind och regn.

Vi fick planera om och sent på söndagskvällen bestämde vi oss för att åka till Skåne och Helgeån för att fiska färna och meta gös..

Först införskaffades fiskekort och sedan styrde kosan mot Genastorp.

Adam körde först en stund utan att lyckas, jag ville vänta med att fiska tills Adam tagit sin första flytbrödfångade färna eftersom de ibland försvinner efter första drillningen.

Men efter en halvtimmes fiskande utan att Adam lyckats lura någon av de vakande bestarna så kunde jag inte stå emot längre och ganska snart slök en fin fisk mitt flytbröd bara någon meter framför oss. En rejäl fight senare kunde jag landa resans första fisk, en färna på 1,45kg.

Föga kunde vi ana att detta skulle bli den minsta färnan.

Nu förstod Adam hur det skulle gå till! Snart var en färna uppe på hans bröd men missade! Plask - miss! Plask - miss.. Plask! Färnan var uppe säkert fem gånger och plaskade innan brödbiten till sist försvann ner i en stor virvel!

Mothugget satt där och nu blev det åka av! Både jag och Adam valde några av våra mjukare klingor för härliga fighternas skull och efter en dramatisk drillning inkluderande en del rusningar och en fastkörning kunde jag till sist håva Adams nya pb på färna. 1,75kg 53,5cm.

Väl värt 30 kronors dagskort!

Det slutade nu nappa vid Genastorp och vi styrde kosan mot Hästberga istället.


Här var färnorna verkligen på bettet, knappt hann vi slänga ut några bitar bröd i ytan innan det vakade stora färnor överallt!

Men när vi slungade ut våra agn så vägrade plötsligt fisken?!

Vi hade skrämt dem trots att vi smög.. >.<

Nåväl, rutin fällde avgörande här. Vi väntade.

Till slut kom en färna upp och slök en brödbit som fastnat i en fallen björk som hängde ut i vattnet. Adam lade ner sin brödbit precis utanför trädet och vi kunde se en färna stiga upp från en meter ner i vattnet sluka brödbiten och rusa ner mot mörkret igen!

Mothugg och fight! Färnan simmade först som Adam tänkt sig rätt ut i ån men sedan rakt in i riset på björken som låg framför oss! Lite lirkande och svärande senare kunde vi dock landa dagens tredje färna. 1,7kg. Den hade ett rejält gäddbett i sidan men som såg ut att ha läkt fint.

Färnorna blev nu om möjligt ännu lömskare, så vi gick en rejäl tur uppströms för att spana lite på kraftverket och efter fler färnor, ett par färnor såg vi och Adam fick se det rasade kraftverket och dess förödelse.

På väg ner igen så hittade vi åter färnorna.

Jag kunde snart lura upp dagens fjärde färna. Min näst största hittils! 1,74kg och 51cm. En riktig tjockis (hona) som faktiskt var den enda färnan som inte sprutade mjölke idag. Det är tydligen fortfarande lek...

Vi bröt av färna metet då det började bli matdags, drog till Brunkelstorp och grillade korv!

Adam undrar här varför röken alltid blåser en i ansiktet??









Efter korvgrill så blev det fiskdrill!

Adam sitter här vid den dimhöljda ån och drar löja och mört, vi skulle ju tillbringa natten vid heta gösvatten!

Ett 20-tal agnfiskar senare begav vi oss av mot kvällens hot-spot.






Vi kom fram lagom till solens nedgång och fick avnjuta ett dramatiskt himlavalv!

Det regnade mest hela dagen men kvällen var fin och en del solsken tittade fram på eftermiddagen.

Det var en ganska skön kväll.

Snart började det också nappa! Först missade jag ett mothugg på ett av mina bottenmeten med resultatet en sargad löja och förmodligen ett missat pb på gös. Sedan gick min lina mystiskt av i nästa mothugg >.<

Adam missade också ett par napp på fisk men kunde i alla fall landa en björkna, en mört och en löja till när vi försökte förbättra betesfisk skörden. Jag fick en gärs.

Så gungade det till i mitt spö, en gång till! Av med ålapinglan och mothugg!

Tvärstopp! Sedan tunga gungningar! Det här är en rejäl gös!

Jag ropar till mig Adam som fattar håven och jag tvivlar på att den ska räcka när rullen börjar spruta ut lina! Vilken gös!

Nu försöker jag pressa för kung och fosterland då fisken dyker och jag vet att det ligger en del stockar på bottnen här.

Fighten varar nog ett par minuter innan vi kan skönja fisken, för varje gång jag pressar så rusar fisken iväg!

Nu är den i alla fall i ytan och man kan skönja en rejäl ljus buk när den rullar en gång alldeles i ytan.

-Jepp en fin gös! Säger Adam och pulsen höjs! Äntligen kanske jag kan fånga en gös värd namnet?

Adam får inte till håvningarna riktigt och fisken rusar åter iväg med lina ett par gånger innan den slutligen simmar in i håven!

Hurra!!

Upp på landbacken och Adam förkunnar att det lätt är pb i alla fall.. men vad nu?

-Detta är ingen gös, säger Adam.

Första fotot blev inte så bra, vad är det egentligen som ligger i håven??













På med ljuset!


Det är en mal!!!

Det förklarar den rejäla fighten som nog hade krävt en gös av minst den dubbla sizen :)









En drömfisk! Lyckan är total! Denna arten är fridlyst och riktat fiske är förbjudet men fisken fångas då och då som bifångst vilket Adam och Staffan bland andra fått erfara nere i nedre Helgeån vid Kristianstad men här uppe är det en väldigt ovanlig fångst och den första bekräftade fångsten jag känner till på denna sträckan.


Det är min första mal i alla fall och vilken mal sedan!! Är det ligarekord månne?





Först mätning, 77,3cm (utan skäggtömmar :) är nytt ligarekord, men när vi väger den så står sig Linus rekord från förra året, 3,05kg tynger fisken vågen till och en ny art över 3kg känns mer än fantastiskt!


Fisken tog på glidbottenmete med hel mört och två enkelkrokar.






Som ni ser hade det mörknat rejält och det var ungefär vid halv tolv hugget kom.

Malen var väldigt snäll när den skulle fotas och vi hade den i en vattenfylld spann hos agnfisken under tiden vi tog fram kamera och våg.








Så snart vi fått våra foto så fick fisken simma tillbaks. Det ska vara en fin matfisk men inte för ens malen etablerat sig och bildat stabila bestånd och fiske blir tillåtet på dessa djur igen så kommer vi att äta någon mal!










Knappt hinner malen simma iväg för ens det pinglar i Adams bottenmete med mört.


En ganska fin fight här med men fisken är mindre, snart kommer det in en fisk i ytan och håvningen blir inte alls lika dramatisk denna gång.


Vår förvåning är dock total när det är en mal till!

Adams andra pb idag! Ett helt otroligt bra fiske igen!


Adams nya malrekord är i alla fall över kilot och lyder 1,3kg och 58,5cm. Ligans tredje största mal.


Nu ringer vi Linus. Linus som jobbar med malinventering blir i det närmaste chockad över fångsterna. Visserligen har Linus vetat att det finns mal på sträckan men att fånga två på samma kväll måste vara extremt ovanligt.


Även Adams mal returneras snart och simmar glatt iväg.

De senaste fiskena jag och Adam företagit oss har varit mer än lyckade.


Först ut var de femtömmade skärlångorna som båda lyckades med samma dag, sedan kom randig sjökock och nu mal!


Känns som att det har varit mycket flyt i fisket i år för vår del.


Men det var inte slut här!






Ser det märkligt ut?


Ja hänget är inte en klädstil utan efter en lång dag i väta med mycket vandring var jag tvungen att smörja in insidan av låren med försvarets hudsalva då legionärsbrännan kom smygande. Rekommenderas alla aktiva fiskare som smyger längs våra vattendrag.


Adam däremot var tvungen att fota >.<




Nu kom i alla fall det vi var ute efter egentligen, en gös.


Märkligt nog var det en Hasse-gös Adam fångade. Det vill säga en gös under minimimåttet.

Inte särskillt nöjd Adam då vi vet att här finns gösar som lätt hade ätit upp en gös i denna storlek.






Men en matfisk blev det i alla fall!


Adam nackade kvällens andra gös som var över gränsen på 40cm och nu blir det panerad gösfilé hemma hos Adam snart!


Jag lyckades samtidigt få en art som jag varit lite orolig över - ål!


En art som jag faktiskt bara misslyckats med fyra av de senaste 18 åren. Ingen best och den fick gå tillbaka trots att man här får fiska efter ål då det är mer än tre vandringshinder upp från havet.

Men jag skulle absolut kunna tänka mig att ta hem några ålar i höst och röka - bättre än att de blir slarvsylta i något fjantigt vattenkraftverks turbin :P


Vi fiskade hela natten men det blev inte mer.


Gryningen kom och vi blev tvugna att packa ihop för att få lite sömn i oss.










Det var inte bara låren som tagit stryk av att gå omkring en hel dag i blött väder.


Mina vader och fötter såg ut som från ett ålaätet lik när jag drog av mig strumpor, byxor och stövlar :) Färgen återkom snart dock ;)









Trots ljuset och en ganska kall morgon, sov vi gott i bilen med sovsäckar och fällda framsäten.


Men vilken inbiten fiskare skulle inte sova gott efter ett sådant underbart fiskafänge? Till på köpet flera nya personbästa och ett nytt ligarekord!


Hursomhaver slutade denna dag med bra poängskörder för både mig och Adam.


194 poäng till mig och 184 poäng till Adam.


Detta innebär att jag alltjämt leder med ungefär 100 poäng.


Adam oroar sig för att han kanske inte kommer att kunna fiska mer än ett par dagar i veckan till hösten då han på nytt blir pappa, själv gottar jag mig åt dagens rekord och ser med gott hopp fram emot fortsättningen på fiskeåret! Min 61:a art i Sverige är landad!


/Hasse

2 kommentarer:

  1. Ojojoj, granna färnor och mal som lök på laxen. Grattis och gött mos! Känns som malen är rejält på framgång.

    SvaraRadera
  2. Ja det verkar som att det är gott om mal på många ställen nu faktiskt, på denna platsen vet jag ingen som tagit mal tidigare men misstänker att det kommer en explosion av dem där snart.

    SvaraRadera