Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 28 juni 2011

Ny art på ligan!


Här är den!

Dagens första fisk alltså, det tog en liten stund för mig att bestämma denna, kollade på ett antal skumma stubb och smörbultar men tyvärr verkar det inte vara något annat än en missfärgad svart smörbult?

Hur som helst så var det fiskafänge igår för mig och Linus. Först grävde jag lite sandmask på Getterön och metade lite betesfisk och det var då denna lilla gynnare dök upp.


Sedan begav jag mig till Halmstad och Grötvik för att sluta upp med Linus.

Klockrent väder för vårt mål den tjockläppade multen. Men när vi kom fram till Grötviks pir satt där redan två fiskande, två av mina gamla elever! De hade försökt på multe vid två tillfällen här och tappat en. Idag hade de haft uppe multarna på brödet men inte fått någon på kroken.

Vi satte oss en bit ifrån dem och började mäska upp men måsarna var som galna och tog allt bröd. Vid ett tillfälle såg vi dock ett stim på håll som måste varit multar men de kom aldrig nära.

Vi körde lite bottenmete istället.
Snart kunde Linus landa en sjöstjärna i alla fall - 0p..












Men fisk fanns det också!

Jag hade flyt med fjärsingarna och fick faktiskt tre stycken ganska snabbt på sandmask.

Håller man dem på rätt sätt är det helt ofarligt...


:)





Linus skulle få två nya arter för honom personligen idag.

Sandskädda blev först ut men han grämde sig lite över att det inte var en fjärsing..

Men eftersom det var multe vi egentligen ville ha så blev vi till sist tvugna att byta lokal för multarna verkade inte i farten här..

Location, location, location...

Nu åkte vi söderut till södra pirarmen vid hamnen.

Här var multarna!

Stora stim av multar simmade överallt i ytan och snabbt kunde vi mäska in dem till vår plats.


Vi hamnade i ett inferno av måsar och multar när slagsmål om brödet utbröt.

Men de brödbitar vi hade på kroken var inte lika intressanta. Så vi körde hovrande brödbitar stax under ytan som vi sakta drog inåt.

Hugg! Miss... Hugg!! Miss >.<

Både jag och Linus hade flera multar på som bara duttade lite med nosen på bitarna.

Men så hände det!

Linus drog sakta sin bit in mot kanten och bara ett par meter framför oss ser vi en multe som följer efter Linus brödbit och sväljer allt!

En sekund senare gör Linus mothugg och rullens sköna skrik hörs ut över havet när multen gör sin första rusning!

20 rusningar senare så står multen precis utom räckhåll får håven och stångar.

De första håvningsförsöken slutar i att multen sticker all världens väg i nya rusningar och en gång hoppar den till och med ut ur håven!

Men så lyckas Linus sätta lite press på den och i ett svagt ögonblick för multen lyckas jag med det omöjliga och faktiskt fånga multen i håven, precis i samma ögonblick lossnar kroken från munnen på fisken!

Men den är fast i håven och vi kan landa ligans 91:a art totalt (73:e i Sverige).

Tjockläppad multe!

De gör verkigen skäl för sitt namn, överläppen är helt otrolig på dessa fiskar.

En härlig fighter är dem också och för färnametare som Linus som älskar både frilina och flytbröd är det som att vara nyförälskad!








Vägning visar 2,55kg och mätningen säger 61,5cm.

20p extra för vikt och längd samt 100 poäng extra för ny art.

Fisken i sig är värd 75 poäng.

Sammanlagt 215p för Linus som med bonus sandskäddan tar sig upp på 914 poäng och tar ett rejält kliv upp mot topp-duon samt ett starkt grepp om tredjeplatsen.









Jag ger dock inte tappt och efter bara en liten stund så smäller det till rejält!

En tung fight mellan mig och nästa multe tar sin början!

Efter en bra stund så börjar Linus göra sig redo för håvning när helt plötsligt endast krok följer med in, min andra långa fight med en multe slutar i tragedi... Multen segrar och av okänd anledning har jag fortfarande inte lyckats med något av årets mål...

Lyckan över att Linus fångat ligans första tjockläppade multe blandas med en djup känsla av uppgivenhet.. Nu mörknar det nämligen och Linus är tvungen att åka hem..

Jag känner mig inte helt nöjd och måste därför ge mig på ett kvällspass.

Åker till Tjuvahålan för lite artfiske.

Kanske kan jag fånga en tejstefisk istället?

En rötsimpa fick sig en rejäl tillsägelse för att sno mitt agn men som alltid morrade den tillbaka!

Det var ganska gott om fisk vid tjuvahålan och jag såg några riktigt intressanta fiskar men fick bara 2 ålar, 2 rötsimpor, 1 sandskädda och 1 fjärsing.

En mer blygsam poängskörd till mig 38 poäng.






Här ser ni Linus returnera multen! På återseende!




/Hasse

5 kommentarer:

  1. Grymt, misstänker du har hyfsad multefrossa nu Hasse? Hehe.

    SvaraRadera
  2. Vadå såg några riktigt intressanta fiskar förresten? Berätta!

    SvaraRadera
  3. Och så glömde jag kommentera första fisken, säker på det det där är en svart smörbult? Ser ju väldigt mystisk ut med det huvudet. Ser nästan lite ut som en simpknot eller vad heter dom? Det var stubbstorlek på den alltså?

    SvaraRadera
  4. Ja det grämer mig!! Två missade multar som jag drillat länge nu, en på trekrok och en på enkelkrok så det blir dubbelkrok nästa gång ;)

    Känns jobbigt då det inte blir många tillfällen på dem per år...

    Angående den "svarta smörbulten" är jag inte helt säker för den såg verkligen udda ut, men det gick inte att få till något annat. Det var ingen simpstubb heller tyvärr..

    SvaraRadera
  5. Ja sidan med prickarna på den påminner ju helt klart om svart smörbult, mysko huvud som sagt dock.

    SvaraRadera