Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

fredag 3 juni 2011

Grymt artfiske i Gullmarn och på Tjörn

Klockan 06:59 igår stod Adam i mitt kök och hade en lurig uppsyn.

Ett helt dygn med denna mannen på en öde strand väntade mig, vilken normal person som helst hade varit livrädd men jag tänkte bara på paddtorsk, glyskolja och tvåfläckig dubbelsugare!

Ett sedan länge planerat fiskepass stod nämligen framför oss och målet var Gullmarn, Sveriges kanske enda riktiga fjord och en av de artrikaste lokalerna i landet.

För artjägare som mig och Adam är det alltså ganska nära paradiset.

Två timmars bilfärd senare var vi framme vid en plats som vi med hjälp av artjägar-Patrik och eniro hade valt ut att testa först.

Platsen var svår att hitta och på grund av privata vägar en bit att gå till men väl framme kändes det hett!
En hård nordvästlig vind gjorde att man inte kunde stå hur
som helst och att det blev svårt att urskilja nappen, men det började hugga direkt och snart landade Adam resans första fisk - en rödspotta.

Adam hade en stor fisk efter denna lilla, kanske en torsk.

Det kom upp några sandskäddor var innan Adam tog dagens tredje art. En skrubbskädda.

Samtliga tre vanliga plattfiskar var alltså tagna.








Adams skrubba var en fin bit på 0,45kg.

Det innebar 3-1 i arter till Adam. Vi hade bestämt oss för att köra en intern liten arttävling under detta dygnet och Adam gick ut hårt.














Redan nu kom en riktigt efterlängtad och spektakulär fisk!

Randig sjökock! Aldrig tidigare fångad på fiskeligan och ny art för Adam!

100 poäng extra tilldelas den som fångar en ny art på ligan och detta var välbehövliga poäng för Adam som med denna fisken återtog ligaledning då fisken var värd hela 160p.





En välvuxen hane på 0,110kg och 26,4cm var det som Adam hade fångat.

Extremt vacka fiskar med grymt coola ögon och häftiga ryggfenor!

Känns lite som havets svar på sandkrypare men med inslag av segelfisk (fenorna), fjärsing i färgen (och ja även dessa sticks om än bara koaguleringshämmande) och ett slem som kan liknas vid braxens.









Adam var extremt nöjd, en av sveriges vackraste fiskar, ligaledning och dessutom 4-1 i arter!

Jag var villrådig och chockad men det är alltid häftigt med nya arter!

Andas... andas, fokus!








Ett sandräke agnat glidtackel senare fick jag spöböj och härliga snabba rusningar fick mig att undra om makrillen kommit in?

Nix, årets första öring för min del gav upp till dans och nu stod det iaf 4-2 till Adam, reducerat!









Adam lyckades fånga mig på bild med ett minst sagt tveksamt ingripande när det gällde fiskhantering och returnering..

Nåväl jag hade inte fångat öring sedan oktober så ni må ha överseende.









Nu var jag på g och en rötsimpa fick sona sitt försök att stjäla mina räkor med en rejäl tillsägelse och en ilsken blick!

Rötsimpan morrade tillbaka >.<

4-3 till Adam.







Flera skamskäddor eh... sandskäddor senare så ryckte det annorlunda och när en blåskimmrande fisk närmade sig i det kristallklara vattnet höjdes pulsen avsevärt!

En randig sjökock! Adam lyckades håva tingesten och lyckan var total! Nu hade vi båda lyckats med resans mål, varsin ny art och därtill en riktig raritet med otroligt vackra färger.





Denna var större!

En riktig best som kunde vägas till 0,140kg och mätas till 29,5cm! Mycket större än så blir det inte och helt plötsligt har jag ett svårslaget ligarekord! Adams ca: halvtimme gamla rekord rök åt pipsvängen!







Adams sjökock högg för övrigt på sandmask/räka agnad krok på ett glidtackel medans min fisk tog en havsbortmask på pater-noster (båda bottenmete som låg still).

Min 59:e art i Sverige hittils och dessutom 4-4 i arter för dagen ;)







Sakta sprack himlen upp men vinden tilltog >.<

Adam fick en torsk som var viktig för självförtroendet och nu stod det 4-5.



Alltid kul med torsk då de har det tufft med för hårt fisketryck från yrkesfisket.

En art som på många ställen liksom ålen minskar.

En stensnultra senare och det var utjämnat igen.

Denna var nytt pb då den vägde 0,06kg och var 16,4cm lång.

5 lika i arter...








Årets första berggylta gav mig ledningen i arttävlingen 6-5!!



Den stack mig med sina vassa taggar därav den ledsna minen, men solen strålade nu och det kändes egentligen mycket bra.





Sandskäddorna får sällan vara med på bild då de är en av de vanligaste fångsterna för mig och Adam men här en dubblé ackompanjerad av en fin sjöstjärna.

Totalt under hela resan fick Adam 22 sandskäddor och jag 20.















Är det huggvila så kan man få en sjöstjärna i ansiktet!




Arrrrrrrrr!!!!

Vi avslutade fisket på denna platsen då det blåste väldigt hårda vindar och det skulle göra så hela kvällen. Ställningen nu 8-5 till mig då jag fångat rödspotta och svart smörbult.




Vi gav oss istället över på norra sidan av Gullmaren för att hitta en annan lokal i lä men det tog flera timmar utan att vi lyckades finna någon plats som var tillfredställande.


Tråkigt många vägar var privata eller endast för behörig trafik :(


Till sist insåg vi att klockan började bli mycket och vi fick bestämma oss för en väl beprövad plats istället. Vi körde till Stockevik på Tjörn. Här har många ligarekord tagits!


Vi kom fram lagom till skymmningen och direkt satt min första vitling för i år på kroken. Hans polare rötsimpan ville också följa med.

9-5 till mig!










Vi slog läger, bryggde kaffe och laddade upp för smygmete.

Adam fick ta första fisken en rötsimpa!

9-6








Nästa fisk var min! En simpa skymtade bredvid en tångruska.



När räkan placerades i lampskenet framför simpan högg den som vanligt direkt och jag kunde landa dagens första oxsimpa.


En klassiskt blåfärgad liten rackare :)





10-6 nu!


Oxsimpan är en personlig favorit som vi haft tur med i år men som inte är helt vanlig.


Denna var blå som är vanligast men färgen varierar.









-Som ni kan se på denna gula oxsimpa.

Adam nöjd och 10-7!












Först såg vi en tejstefisk som jag länge höll på med utan att lyckas, sedan missade Adam en tunga. Tungt...

Men sedan dök en långsmal fisk upp och slök min sandmask-bit.



Trodde först på en tejstefisk, men glädjen dämpades något när jag insåg att det var en tånglake.



Dock 11-7 i arttävlingen till mig :D

Adam var inte sen att kontra och lös frenetiskt med sin ficklampa, snart hade han fångat en tånglake han med..

11-8 O.o










Adam fick dessutom en oxsimpa till som var brun, inte gul eller blå alltså.

Klockan hann bli två innan vi kröp ner i våra sovsäckar under bar himmel. Då hade Adam tagit svart smörbult och stensnultra och jag hade fångat sandstubb och torsk så det var nu 13-10 i arttävlingen...













Så här såg vårt övernattningsläger ut, Adam är risig men å andra sidan är klockan 05.30 och vi har bara sovit ett par timmar.












En lång jakt på stor berggylta tog nu vid, men jag tappade en som kändes fin efter att vi nött på i ett par timmar.




Till sist landade Adam en hygglig fisk på 0,54kg. Bra fight som vanligt, vi liknar berggyltan vid sötvattnets sutare.



Adam såg senare en berggylta på runt 1-1,5kg.

13-11 i arter.




Vi bestämde oss för att bryta upp fisket vid elva packa ihop och åka hem.




Men de sista timmarna blev en frenetisk jakt och när Adam landade en 6-hektos öring med två timmar kvar kändes det väldigt spännande.











Några försök på sjustrålig smörbult gav endast kalla handen från dessa luringar som artjakts-Patrik allena kan fånga.

13-12 i antal arter slutade denna dags tävling mellan mig och Adam och jag stod som segrare!


Det såg dock annorlunda ut när vi räknade poängskörden från dagens fiske. 335poäng på 43 fiskar för Adam och 163poäng på 44 fiskar för mig.


Adam står därmed som ligaledare i detta nu! Adam har 1277p och jag har 1219p.


Det väntas dock fiske från flera håll i dagarna, Staffan och jag ska nog meta imorgon och Putte säger sig var väldigt fiske sugen nu när han går på långledighet till mitten av augusti!

Allra mest oroliga är vi dock över vad Linus och Lillo kan tänkas hitta på eftersom de arbetar med fiskinventeringar och har inside information som vi andra dödliga bara kan drömma om...

Totalt fick Adam 1 randig sjökock, 22 sandskäddor, 3 rödspottor, 3 skrubbskäddor, 1 torsk, 3 stensnultror, 2 svarta smörbultar, 1 tånglake, 2 oxsimpor, 3 rötsimpor, 1 berggylta och 1 havsöring.

Jag fick 1 randig sjökock, 20 sandskäddor, 1 rödspotta, 4 rötsimpor, 1 oxsimpa, 5 svarta smörbultar, 2 torskar, 1 berggylta, 7 stensnultror, 1 vitling, 1 sandstubb, 1 havsöring och 1tånglake.


Fantastiskt artfiske, mycket hamburgare, mycket skratt, en del stick från fiskfenor och taggar men det som fulländade vårt äventyr var de randiga sjökockarna.

/Hasse

4 kommentarer:

  1. Bra fiskat och grymt rapporterat! Massa sköna arter med några goa sjökockar, är grymt avundsjuk, hanar fick ni också. Gissar jag rätt om ni var söder om punkten utmärkt med: "Sjökock, simpor, torsk, plattfisk" ?

    Helt sjukt att ni plockar oxsimpor överallt också hehe. Låter som ett spännande ställe det där också med tappad tunga? Såg ni den på botten eller?

    Synd på sjustrålig smörbultarna, krävs riktigt duktiga fiskar för att få en sån ;) Sen att jag har försökt flera gånger efter det men inte varit nära ens behöver jag inte nämna. Var nog en riktig flytfisk det där.

    SvaraRadera
  2. Nej, nu känner jag igen mig tror jag. Ni var inne i Skredsvik va? Hyperintressant då vi sjösätter där imorgon.

    SvaraRadera
  3. Hehe, tackar Patrik! Ja vi har bra flyt med artfisket nu ;) Sjökockarna tog vi utanför Skredsvik mellan berget och Dännas Huvud om du kollar eniro. Vi satt längst ut på den lilla klippan vid Berget. De tog när vi kastade i linje mot andra kanten av viken. (mot badstrands-ikonen om du kollar hybrid-karta på eniro). Massor av Oxsimpa i Stockevik på Tjörn just nu verkar det som ;)

    SvaraRadera
  4. PS. Tungorna (två stycken olika) såg vi på ca 3dm grunt vatten inne i Stockevik. Vi skrämde nog dem med våra lampor tror jag men de flydde inte och anledningen till att vi inte fick dem var nog att det var mycket rörelse i vattnet på grund av vinden, och vi inte kunde presentera agnet som vi ville. Nä vi väl fick agnet i bra lägen kom ofta krabbor och stal det.

    SvaraRadera