Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

lördag 11 juni 2011

Svartån

Svartån är känd för sitt fina fiske efter stor karpfisk.

Detta årets Sverigeresa med eleverna gick därför dit.

Det var även håvning på schemat och den enorma artrikedomen i det näringsrika vattnet var tydlig.

Här kan ni se den stavlika vattenskorpionen som är en av de tuffare fångsterna bland småkrypen.



Nissöga dök upp under håvningen!


En lurig firre som jag självklart lade ett kvällspass på men jag hade nog varken rätt agn eller krokstorlek.


Nissögat har en extremt liten mun och blir knappast över 15cm.


Jag skulle tro att en mini-häckla med krokstorlek runt 30 agnad med röda mygglarver är melodin för att lyckas fånga dessa gynnare.




Fisket då? Jo vi fick ett antal braxen mellan 2-3,5kg med en topp på 3,54kg. Tyvärr tappade jag den enda braxen jag lyckades få att nappa.


En gädda på 6,5kg och ett antal 1,5kg´s färnor dök också upp annars var det inte mycket att hurra över.


Mitt fiske var under all kritik, men jag lyckades fånga 2 små färnor, 1 löja, 6 sarvar och en liten borrebus.


14p till mig.


Idag ska jag ut och testa lite fjärsing tror jag och det blir säkert ett kvällspass med ficklampa senare då det ska vara vindstilla ikväll!


För övrigt är Calle och Stina ute vid kusten och fiskar i detta nu och jag vet att Calle taghit sin första fisk för året! Mer om det senare men jag kan avslöja att det var en giftig fångst!!


/Hasse

1 kommentar: